Nu ökar elbilarna kraftigt på den svenska nybilsmarknaden. Trots att Tesla tappade 42 procent i februari ökade elbilar med 32 procent. Istället blev flera andra märken vinnare på Teslas ras.
Nyregistreringar av bilar ökade med 4,5 procent i februari. Men det som sticker ut är att elbilarna fått ny fart under däcken. I februari registrerades 6872 nya elbilar, en ökning med 32 procent, enligt officiell statistik från Mobility Sweden. Det är framförallt företagen som köper fler elbilar.
Ökningen för elbilarna kommer trots att marknadsledaren Tesla tappade 42 procent under februari. Istället är det flera andra märken som noterar jätteuppgångar när Tesla faller. Tidigare marknadsledaren Tesla Model Y kom fyra och tappade 52 procent mot förra året.


Volvos trotjänare EX40 gick starkt och såldes i 595 exemplar. Elkombin Volkswagen ID.7 ökar stort i Sverige. Den hade just börjat säljas förra året, men ökar nu med 4000 procent. Nykomlingen Kia EV3 noteras för 499 sålda bilar.
Även laddhybrider gick starkt under månaden och ökade med 13 procent. Volvo dominerar stort på laddhybrider. Volvo XC60 var den populäraste laddhybriden, följd av V60 och V90.
– Det är positivt att elektrifieringen stadigt ökar och att företagen fortsätter att ställa om. För privatmarknaden behövs styrmedel som riktar sig till medelinkomsttagare och fokus på att bygga laddinfrastruktur i flerbostadshus, säger Emmi Antonsson, chef för kommunikation och samhällskontakter hos Mobility Sweden.
Bilarna som nyregistrerades mest i februari 2025
BILMODELL | Antal reg | Ändring, % |
VOLVO XC60 | 1 388 | 25,0% |
VOLVO EX/XC40 | 725 | 3,9% |
VW ID.7 | 538 | 4038,5% |
KIA EV3 | 499 | – |
TESLA MODEL Y | 478 | −52,1% |
SKODA KODIAQ | 428 | 219,4% |
VOLVO S/V60 | 378 | −53,8% |
VW ID.4 | 373 | 69,5% |
VW TIGUAN | 359 | 139,3% |
VW GOLF | 332 | 46,3% |
SKODA ENYAQ | 329 | 78,8% |
VOLVO S/V90N | 322 | 75,0% |
TOYOTA RAV 4 | 320 | −31,6% |
KIA CEED | 319 | −29,0% |
VW T-ROC | 315 | 82,1% |
VW PASSAT | 306 | 30,2% |
VW ID.3 | 298 | 263,4% |
VOLVO EX30 | 274 | −23,9% |
PEUGEOT 2008 | 268 | 63,4% |
BMW 5-SERIE | 267 | 122,5% |
LÄS MER:

Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter