Suget efter begagnade elbilar har mattats av rejält. Det tar nu mer än dubbelt så lång tid att sälja en elbil på Blocket jämfört med en bensin- eller dieselbil, visar ny statistik. Men det finns undantag – små billiga elbilar säljer snabbt.
Vid den här tiden för ett år sedan var begagnade elbilar glödheta på marknaden, sålde snabbare och fick betydligt mer annonsvisningar på Blocket. Då kostade en liter diesel 27 kronor och bensinen låg på 24 kronor samtidigt som räntan fortfarande var relativt låg.
Ett år senare är scenförändringen total. Nu uppger Blocket att en elbilsannons i genomsnitt bara får en tredjedel så många visningar som en bensinbil. Det tar också mer än dubbelt så lång tid att sälja en elbil jämfört med en bil med förbränningsmotor.
– Elbilar ligger även i botten när det gäller snittvisningar per annons på Blocket. En bensinbilsannons fick i snitt 250 visningar per dag i juni medan en elbil fick 82 visningar/dag. Förra året var situationen tvärtom, då fick elbilar mest visningar, säger Blockets bilexpert Marcin Stepman.
De elbilar som säljer snabbast är de allra billigaste, mest populär är lilla Skoda Citigo som i genomsnitt kostar 204 500 kronor. Även den elektriska versionen av Renault Kangoo är het på Blocket. Även modeller som Nissan Leaf och BMW i3 säljs snabbare. Enligt Blockets analys beror bilköparnas ändrade beteende på den allt kärvare ekonomin. Begagnatköparna söker sig i allt högre grad mot mindre och billigare bensinbilar.
– Det är räntan, slopad klimatbonus och den makroekonomiska situationen som har gjort att många människor inte längre tittar efter dyrare elbilar. Jag kan ta min far som exempel, har har privatleasat en Volkswagen ID.3 billigt i tre år, nu måste han byta bil, och nu är det plötsligt väldigt svårt att räkna hem en elbil av rent ekonomiska skäl, säger Marcin Stepman.
10-i-topp: Så stor andel av elbilarna säljs inom en vecka på Blocket
Model | Andel som säljs inom 1 vecka | Medianpris | Median Årsmodel |
Skoda Citigo | 25% | 204500 | 2020 |
Renault Kangoo | 23% | 140000 | 2019 |
Nissan Leaf | 5,4% | 199000 | 2019 |
BMW i3 | 5,2% | 212000 | 2018 |
Mazda CX30 | 5% | 294000 | 2021 |
Kia e-Niro | 4,70% | 516000 | 2023 |
Tesla Model S | 3,54% | 495000 | 2018 |
Tesla Model 3 | 3,42% | 410000 | 2020 |
Volvo XC40 | 1,75% | 520000 | 2023 |
Renault Zoe | 1,65% | 169000 | 2019 |
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter