Elbilsförsäljningen i Europa kollapsar. I augusti rasade nya elbilar i EU med 44 procent. Nu vädjar bilindustrin till EU om nödhjälp.
– En extremt oroande signal till industrin och beslutsfattare, säger ACEA.
Nya registreringssiffror över augusti är skakande läsning för Europas bilindustri. På en månad sjönk de totala registreringarna 18 procent. Men det är elbilarna som verkligen har det kämpigt. De rasade med 44 procent under augusti, uppger ACEA. Tesla hör till de största förlorarna med ett tapp på 43 procent.
Försäljningen landade på endast 92 627 elbilar jämfört med 165 204 bilar i augusti för ett år sedan. Raset kommer efter att försäljningen kollapsat helt i Tyskland med en nedgång på 69 procent. Även i Frankrike rasar försäljningen med 33 procent. Sverige noterade en nedgång 31 procent.
Bilbranschen vädjar nu till EU om snabba nödåtgärder. Branschorganisationen ACEA vill både ha hjälp med att få fart på försäljningen av elbilar och att slippa miljardböter för höga utsläpp nästa år.
– Vi uppmanar därför EU-institutionerna att lägga fram brådskande hjälpåtgärder innan nya koldioxidmål för personbilar och skåpbilar träder i kraft 2025. Dessutom uppmanar vi Europeiska kommissionen att lägga fram översynen av koldioxidförordningen för lätta och tunga fordon, för närvarande planerade till 2026 respektive 2027, till 2025.
Enligt ACEA är det mer eller mindre omöjligt att sälja elbilar, då politikerna i EU inte gett rätt förutsättningar. Trots att de kräver hög försäljning och ger miljardböter om den inte uppfylls.
– Vi saknar avgörande förutsättningar för att uppnå det nödvändiga lyftet i produktionen och införandet av nollutsläppsfordon: infrastruktur för laddning och vätgaspåfyllning, såväl som en konkurrenskraftig tillverkningsmiljö, överkomlig grön energi, inköps- och skatteincitament och en säker tillgång på råvaror , väte och batterier. Ekonomisk tillväxt, konsumentacceptans och förtroende för infrastruktur har inte heller utvecklats tillräckligt, skriver ACEA.
LÄS MER:
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter