Elbilar försenade – köpare kan få betala 50 000 kr

Tusentals norska bilköpare som väntar på sina nya elbilar kan få en dyr överraskning. Om de inte får elbilen i tid så väntar en chocknota på upp till 50 000 kronor.
– Det ger signaler om att elbilar straffas mer än bensinbilar, säger Espen Olsen på Toyota Norge.

Bakgrunden är den så kallade momschocken som just nu skakar den norska bilmarknaden som Carup skrivit om tidigare. Regeringen vill sänka gränsen för momsfritt elbilsköp från 500 000 till 300 000 norska kronor redan från årsskiftet. Förslaget innebär att många av landets mest populära elbilar blir tiotusentals kronor dyrare över en natt.

De som beställt en elbil i Norge riskerar därför att få en oväntad smäll i plånboken. Försenade leveranser gör att deras elbilar kan bli registrerade efter årsskiftet. Då väntar nya avgifter som höjer priset med upp till 50 000 kronor.
– Vi upplever budgetförslaget som oförutsägbart och inte konsument- eller klimatvänligt. Det ger signaler om att elbilar straffas mer än bensinbilar, säger Toyotas informationschef Espen Olsen till Broom.

98 procent av alla nya bilar i Norge i september var elbilar.

Under lång tid var elbilar helt befriade från moms i Norge. Det har gjort landet världsledande på elbilar, där 98 procent av alla nya bilar i september var helt elbilar. För två år sedan infördes moms på elbilar som kostar över 500 000 kronor. Men nu visar budgetförslaget för 2026 att den norska regeringen vill gå längre.

De vill införa moms på alla elbilar som kostar över 300 000 kronor. Förslaget gäller alla bilar som registreras efter den 2 januari 2026, oavsett när de beställdes. Det drabbar bland annat Toyota, som just nu har stora förseningar i leveranserna av flera populära elbilar. Det innebär att ägare som beställt en bil och gjort den ekonomiska kalkylen klar nu kan tvingas räkna om.

Toyota har tusentals beställningar av nya Urban Cruiser, bZ4X och C-HR+. Urban Cruiser skulle egentligen ha börjat levereras under 2025, men är nu uppskjuten till januari 2026. Den uppdaterade bZ4X väntas i större volymer först efter årsskiftet och nya C-HR+ dröjer ända till mars, skriver Broom.
– Vi gör vårt yttersta för att så många som möjligt ska få sina bilar registrerade före nyår, säger Olsen.

Han förklarar att Toyota nu försöker hitta lösningar för att få ut så många bilar som möjligt före nyår. Men för de kunder som redan står i kö kan det bli svårt att undvika avgiften. För vissa handlar det om tiotusentals kronor i extra kostnad – trots att bilen redan är beställd.

Samtidigt betonar Olsen att förslaget ännu inte är klubbat. Om det går igenom kan tusentals norska elbilskunder stå med en dyr nota vid leverans. En väntan på bara några veckor kan då bli skillnaden mellan ett momsfritt elbilsköp och ett påslag på upp till 50 000 kronor.

Så mycket höjs priserna på elbilar i Norge från 2026

ModellTidigare pris (NOK)Nytt pris (NOK)
Tesla Model Y Premium firehjulsdrift535.813585.813
VW ID.4 GTX 4MOTION Exlusive539.950589.950
Toyota bZ4X Executive AWD547.100597.100
VW ID.3 Pro Highline366.987383.733
VW ID.7 4MOTION Exclusive599.900649.900

LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt