Ett nytt test jämför vilket som är det billigaste alternativet på långresan: el, bensin eller diesel. Totalt körde man 113 mil. Men resultatet överraskar.
Många tror att elbil är det billigaste alternativet för långresor, men ett test som Vi Bilägare gjort visar att det inte alltid stämmer. Enligt Nils Svärd, reporter på Vi Bilägare, är det en vanlig missuppfattning.
– Många tror att elbilen är billigast, men så är det inte alltid på långresor, säger han.
Även om det blivit billigare att ladda elbilar, kan priset variera kraftigt beroende på var du laddar. I testet, där fem bilar jämfördes – två elbilar, två bensinbilar och en dieselbil – visade det sig att de billigaste alternativen var en bensindriven Suzuki Swift och en eldriven Kia EV3, som båda kostade 1 059 kronor att köra under den 113 mil långa resan.

För den som kör elbil på långresor kan det vara avgörande att jämföra priser mellan olika laddstationer. Att använda appar som Chargefinder för att hitta och jämföra laddstationer kan hjälpa till att spara pengar. För de som ofta kör längre sträckor kan även månadsabonnemang för laddning, som erbjuds av exempelvis Tesla och IONITY, vara ett bra alternativ – men det är bara värt det om du kör mycket långa sträckor.
Det är också viktigt att tänka på körstilen. Hastigheten påverkar elförbrukningen kraftigt, och att minska från 110 till 90 km/h kan minska förbrukningen med upp till 20 procent. Så även om elbilar kan vara ett bra val på vissa sträckor, är de inte alltid det billigaste alternativet på långresor, där andra faktorer som laddningskostnader och körsätt spelar in.
LÄS MER:

Kevin Neemé har dubbla kandidatexamen i journalistik samt medie- och kommunikationsvetenskap från Umeå Universitet. Han har bland annat arbetat som reporter på Sveriges Radio och sportjournalist bland annat på VLT och Örnsköldsvik Allehanda.