10-tals läsare har slagit larm om att elbilen MG4 har ett livsfarligt antisladdsystem. Nu har en svår trafikolycka inträffat med en MG4. Bilen fick sladd i en kurva och kraschade in i ett träd. Föraren är svårt skadad.
En svår trafikolycka inträffade nyligen i Mellansverige. En MG4 fick enligt vittnen sladd i en kurva och krockade in i ett träd. Bilen blev kraftigt demolerad och föraren klämdes fast. Han vårdas sedan olyckan på sjukhus för svåra skador. Polisen utreder olyckan, de uppger att föraren inte misstänks för något brott.
Enligt vittnesuppgifter som Carup tagit del av ska bilen ha fått en kraftig sladd i en kurva, gick av vägen och krockade sedan med ett träd. Carup har i ett flertal artiklar tidigare berättat om att antisladdsystemet i elbilen MG4 enligt ägare kan vara livsfarligt. Även ett test i Vi Bilägare varnat för allvarliga säkerhetsproblem för att bilen har ett livsfarligt antisladdsystem som kan ge plötsliga kast.
10-tals drabbade ägare till MG4 hörde av sig i vintras när vi skrev om bilen. Samstämmigt och oberoende av varandra vittnade MG4-ägarna om rad allvarliga säkerhetsproblem i bilen. Filhållningssystemet är enligt ägarna livsfarligt och kan när som helt styra bilen mot mötande trafik eller ut i en annan fil.
Antisladdsystemet kan göra plötsliga brutala ingrepp som gör att bilens bakdel bryter ut. Enligt ett flertal läsare känns inte färdig och säker och borde stoppas och återkallas.
– De borde kallas tillbaka och ses över innan det sker dödsolyckor då trafiksäkerheten är under all kritik, sade en ägare till Carup i vintras.
Nu har en mycket svår trafikolycka inträffat med en MG4. Det är ännu inte fastslaget av polisen om antisladdsystemet är orsaken. Men vittnesuppgifter som Carup tagit del uppger att bilen fick en kraftig sladd i en kurva och att bakdelen på bilen kastades ut så att sladden blev omöjlig att häva. Precis samma livsfarliga beteende som många ägare tidigare varnat för:
– På sätt och vis var det skönt att läsa att det inte bara var jag som är ’känslig’. Jag har vid ett flertal tillfällen i vinter fått ganska rejäl sladd då bilen rycker ratten mot mötande trafik och sedan ’får spatt’ och rycker tillbaka. Detta sker ungefär samtidigt som jag själv reflexmässigt har dragit ratten åt höger för att förhindra att jag ska krocka med mötande bil. Riktigt obehagligt och jag är nästan lite rädd när jag kör på vägar med snösträngar, berättade en drabbad ägare tidigare.
– Jag har haft min bil sedan september. Det kändes bra tills det var dags för vinterdäck. Jag har också upplevt att antisladdsystemet “lossnar” på hala vägar och gärna i kurvor när man lättar på gasen. Eller kör i skarpa kurvor, till exempel ut från en T-korsning och gasar upp. Det känns inte tryggt. Trodde jag först inbillade mig, fast det hänt flera gånger, tills jag läste artikeln om vintertestet. Är det fler med samma upplevelse är det verkligen anledning till återkallelse, sade en annan ägaren.
Men bilmodellen har inte återkallats. MG Sverige lämnar följande kommentar till Carup:
– Det är såklart mycket allvarligt att en person har krockat. Våra tankar går till föraren och vi hoppas på ett snabbt tillfrisknande. I dagsläget finns ingen information som kopplar olyckan till eventuella säkerhetsbrister i MG4. Vi har inte fått någon information om olyckan eller bilen från varken kund, verkstad eller myndighet. MG4 är utformad och testad för att uppfylla de strikta säkerhetskrav som gäller i Europa och modellen har fått högsta säkerhetsbetyg av Euro NCAP. Det är många faktorer som kan orsaka en olycka, till exempel väglag, väder mm. Vi inväntar nu utfallet av utredningen och om vår bil på något vis har bidragit till olyckan kommer vi att ta händelsen på största allvar och utreda detta grundligt.
– MG tillverkar fordon i enlighet med EU:s lagstiftning och säkerhetskrav; det 5-stjärniga Euro NCAP betyget som tilldelats MG4 är ett kvitto på att bilen lever upp till de höga krav som ställs. I bilen finns det ett flertal olika körlägen som är anpassade efter olika väglag och önskade köregenskaper. Information om bilens olika körlägen och säkerhetssystem finns i bilens instruktionsbok, återförsäljaren informerar om detta i samband med leverans och informationen finns på vår hemsida. Bilen är utrustad med ett vinterläge som rekommenderas vid halt väglag, då sänks till exempel bilens regenereringsnivå. I instruktionsboken står det även i vilka förhållanden som filhållningsassistenten fungerar och när det rekommenderas att det stängs av, till exempel vid halt väglag eller dålig sikt. Vi arbetar aktivt för att förbättra systemets prestanda och göra bättre anpassningar för olika körpreferenser och vägförhållanden. Tillsammans med våra leverantörer och partners pågår ett kontinuerligt förbättringsarbete för alla våra produkter och tjänster.
LÄS MER:
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter