Elbil på lyft i stängd verkstad börjar plötsligt brinna

Elbilen Audi e-Tron GT började plötsligt brinna när den stod på lyften i verkstaden som hade helgstängt. Släckningen blev en prövning för räddningstjänstens beredskap. 

Elbilsbränder är tack och lov relativt ovanliga. Men när de inträffar kan det vara svårt att släcka ett brinnande litiumjonbatteri. Om bilen står på gatan är det besvärligt nog. Står bilen på en lyft i en stängd verkstad blir det riktigt utmanande. 

Brandkåren i Carmel, Indiana larmades till en Audi-verkstad. Elbilen Audi e-tron GT stod upphissad på en pelarlyft med hjulen borttagna när den plötsligt började brinna, uppger Carscoops och räddningstjänsten. Elbilen utlöste verkstadens sprinklersystem och larm. 

Alla bilder: Carmel Fire Department.

Brandmännen som kom först till platsen möttes av en rökfylld verkstad och upptäckte att det var en elbil på pelarlyften som brann. 
–  De första i besättningarna möttes av kraftig rök i hela verkstadsområdet. Brandmännen lyckades släcka elbilsbranden på hissen, men eftersom det är litiumjon är det nästan omöjligt att släcka helt om det finns termisk rusning, skriver Carmel Fire Department på Facebook. 

För att kunna släcka bilen helt och undvika eventuell spridning var brandmännen tvungna att flytta bilen från lyften. Med hjälp av en gaffeltruck lyckades de få ut bilen från verkstaden. De var också tvungna att skruva fast hjul på bilen. Samtidigt fick andra brandmän kyla ner eldhärden med vatten. 

– Brandmän kunde sänka bilen på hjuldockor, använda personal och en gaffeltruck för att knuffa ut fordonet från verkstadssområdet. Detta krävde gott om brandmän och vatten för att hålla branden i schack, skriver brandmännen.

När de fått ut elbilen och släckt den helt lastades den på en brandbil med flak  och förflyttades till en bärgningsgård. Tack vara att räddningstjänsten tränat på liknande scenarier slutade dramat relativt lyckligt. 

Elbilen Audi e-tron GT har återkallats två gånger för olika fel i batteriet som kan innebära brandrisk. Batterierna kan kortslutas, vilket gör att ägare uppmanats att inte ladda bilarna till mer än 80 procent. Om problemet spelat in vid denna brand är okänt, brandorsaken ska nu utredas. 
LÄS MER: