Tänk dig att aldrig behöva byta batteri i dina elbilar under en livstid. Toshiba har tagit fram ett nytt batteri som håller en miljon mil. Batteriet använder en speciell kemi som är ovanlig inom batteribranschen. Det ska även kunna laddas till 80 procent på sex minuter.
Idag domineras batteribranschen av Kina, som producerar och tar patent på nya batterier mer än någon annan. Samtidigt är världens två största batteriföretag, CATL och BYD, också kinesiska. Ett land som producerar betydligt färre bilbatterier är Japan, men nu avslöjar det japanska företaget Toshiba ett nytt superbatteri som kanske kommer att konkurrera med de kinesiska jättarna.
Redan för några år sedan presenterade Toshiba sitt SCiB-batteri, som nu har finslipats och ska hålla i en miljon mil samt gå att ladda från 0 till 80 procent på sex minuter. Namnet SCiB står för Super Charge Ion Battery, och batteriet togs fram för att erbjuda en hög laddningseffekt, fungera i temperaturer från -30 till +60 grader Celsius och ha en mycket lång livslängd.

Batteriet har flytande elektrolyt, men det som skiljer det från ett vanligt litiumjonbatteri är att anoden är gjord av titanoxid. Batteriet är alltså ett litium-titanat-batteri (LTO). Batterikemin har varit populär i Japan då den har fördelar som att kunna laddas och urladdas snabbare och har en längre livslängd än traditionella litiumjonbatterier, men de har oftast en betydligt lägre energitäthet. På grund av den låga energitätheten måste batteriet oftast vara mycket större och tyngre än andra batterier.
Batteriets livslängd är otroligt imponerande, och ingenjörerna från Toshiba garanterar att batteriet kan behålla 70 procent av sin kapacitet efter 20 000 cykler. Inom elbilsbranschen motsvarar en cykel ungefär 50 mil. Det är därför batteriet potentiellt kan ha en livslängd på en miljon mil.
Toshiba har inte avslöjat vilken energitäthet det nya batteriet kommer att ha, men det är något de tänker avslöja i början av juli. Just nu är förhoppningarna inte heller jättehöga på att batteriet kommer att kunna användas till elbilar, då Toshiba hittills enbart har sagt att batteriet är lämpligt för elektriska tåg, fartyg och batterikraftverk.
Tidigare versioner av SCiB-batteriet hade en låg energitäthet på 95–110 Wh/kg, så det vore ingen skräll ifall den nya versionen skulle ge en förbättring på minst 115–130 Wh/kg. Om batteriet kommer att gå att använda till elbilar beror helt på vilken energitäthet det har. Batteriet kommer däremot att kunna användas till andra saker, som batterier i en batteripark där vikten inte är avgörande.
LÄS MER:

William Karlsson är examinerad journalist och har bland annat arbetat på Sveriges Radio och Sörmlands Nyheter.