BMW testar solid state-batterier på vägarna i en elbil. Ska ge lättare elbilar och räckvidd på 100 mil.
BMW:s nya elbil Neue Klasse som visas efter sommaren får traditionella batterier. BMW:s ingenjörer har sagt att solid state kan dröja i åtta år. Men nu börjar bajrarna ändå att testköra en BMW i7 med solid state-batterier. Det är en kontring mot Mercedes som nyligen testade en Mercedes EQS med det hajpade framtidsbatteriet.
BMW:s nya batteri kommer från Solid Power och bilen testas nu runt München. Batteriet är betydligt mer energitätt än dagens litiumjonbatterier. Det ska ge en lättare elbil som ska kunna spränga drömgränsen på 100 mils räckvidd. Men utmanar saknas inte.
– Hanteringen av cellexpansion kommer att undersökas här. Dessutom: Hur styrs driftstrycket och hur man justerar temperaturförhållandena, säger BMW.





Solid State-batteriet har en fast sulfidbaserad elektrolyt. Nu ska BMW testa hur det beter sig i en elbil ute på vägarna. Men mycket återstår innan det kan finnas i en elbil i bilhallen.
– Ytterligare utvecklingssteg krävs för att implementera ASSB-tekniken i ett konkurrenskraftigt övergripande lagringssystem, uppger BMW.
LÄS MER:
Maths Nilsson är grundare av Carup.