Elbil kan börja brinna – nu stryps ägarnas batterier

Batteriet i elbil stryps för att skydda ägare mot bränder. Mercedes tvingas nu återkalla 10 000-tals elbilar på grund av brandrisk. Två modeller är drabbade. 

Fler elbilstillverkare har återkallat elbilar för brandrisk. Ofta har det handlat om att celler kan kortslutas och orsaka termisk rusning i batteriet. Nu utökar Mercedes sin återkallelse av batterier som kan börja brinna. Både bilen EQB och EQA är nu drabbade, uppger ADAC. Totalt är det 33 000 bilar som är drabbade.

Mercedes har inte hittat någon egentlig lösning på problemen. Istället kommer de att programmera om elbilarna och beröva ägarna på batterikapacitet. Bilarna kommer inte längre kunna snabblada lika snabbt. Laddningstiden från 10 till 80 procent ökar med cirka 10 procent till 15 minuter.

Mercedes EQA och EQB återkallas för brandrisk. Ägarna får finna sig i att få batteriet strypt.

Men nästan värre är att den användbara batterikapaciteten minskas genom uppdateringen. Det sker gradvis med ökande körsträcka. Ägare som kört sin elbil 5000 mil blir av med 5 procent av kapaciteten. Vid 10 000 mil tar Mercedes bort 8 procent och vid 16 000 mil låser Mercedes 11 procent av kapaciteten. 

Tyska ADAC är kritiska och menar att det innebär en märkbar försämring. Mercedes slipper byta batteri genom att strypa kapaciteten. 
– På så sätt minskar Mercedes brandrisken på kundens bekostnad och slipper därmed det dyrare batteribytet.

Flera bränder har redan inträffat med Mercedes EQA och EQB i Kina. Bilar byggda mellan 2021 och 2024 berörs. Carup söker Mercedes för att få besked om hur många bilar i Sverige som berörs. 
LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt