Elbilen Polestar 3 Long Range Dual Motor skulle visa vad den gick för i ett räckviddstest. Men istället för att imponera gav bilen upp redan innan Bjørn Nylands test knappt ens hade börjat.
– Det är skrämmande och spännande på samma gång, säger biltestaren och Youtube-profilen.
Det var den norske Youtube-profilen Bjørn Nyland som stod för provkörningen. Han är känd för att metodiskt testa elbilar på riktigt långa sträckor. Men den här gången kom han inte långt. Efter att Polestar 3 bara velat ladda till 98 procent över natten, hoppades han bara på att kunna toppa upp till full laddning innan start. Men något var fel. På displayen dök ett meddelande upp: ”Drive power reduced. Drive with care.” En ilsket orange sköldpadda tändes på displayen.
Redan innan resan börjat hade Polestar 3 alltså gått in i ett slags nödprogram, eller ”turtle mode” som Nyland kallade det. Enligt honom borde bilen i det läget fortfarande kunna leverera god effekt, särskilt när batteriet är nästan fullt och temperaturen både inne och ute är mild.
– Vi har kanske 50 procent av full effekt, kanske mindre, konstaterade han när han pressade gaspedalen.
Efter flera försök att få bilen att återgå till normal prestanda, inklusive full laddning, återstarter och genomgång av menyer kvarstod problemet.
– Nu när jag accelererar lite sjunker effektbegränsningen. Det är värre än innan, sade Nyland under färd.
Han fortsatte ändå ett tag till i hopp om att kunna slutföra testet. Men osäkerheten växte. Särskilt när bilen började uppvisa märkliga variationer i effekt beroende på körning och återladdning. Displayen indikerade att det kunde vara ett batteriproblem.

Till slut valde han att vända hem och avsluta försöket. Bilen gick visserligen att köra men inte med den prestanda man förväntar sig av en ny, påkostad elbil i premiumklassen. Vad som orsakade felet är fortfarande oklart.
– Jag tror jag laddar upp vid Ionity innan jag ens försöker ta mig hem. Bilen kan stanna. Batteriet kan dö om det är batteriet som är problemet, säger Nyland.
Björn Nyland är inte ensam om att ha problem. Många Polestar 3-ägare skriver i olika forum om bilen buggar och problem. En svensk ägare berättar på Facebook att han fått bärga sin elbil tre gånger på fyra månader. På fem veckor har verkstaden inte kunnat laga elbilen. Senare i år ska Polestar byta ut datorerna i elbilen, något som kanske kan få problemen att minska.
LÄS MER:

Kevin Neemé har dubbla kandidatexamina i journalistik samt medie- och kommunikationsvetenskap från Umeå universitet. Han har bland annat arbetat som reporter på Sveriges Radio och sportjournalist, bland annat på VLT och Örnsköldsvik Allehanda.