I augusti ökade milkostnaderna för elbilar med 159 procent i södra Sverige.
Trots att elpriserna rusar är elbilar fortfarande billigare att köra än bensin- eller dieselbilar, men skillnaderna har minskat.
Fortfarande är det billigare i hela Sverige att köra elbil jämfört med bensin- och dieselbilar, visar en ny uträkning från Mobility Sweden. Skillnaderna mellan södra och norra Sverige har blivit mycket stora.
– Våra beräkningar visar att det trots att elpriset ökat procentuellt mer än bensin och dieselpriset under året så är det fortsatt billigare att köra elbil i jämförelse med en bensin- eller dieselbil, säger Mattias Bergman VD på Mobility Sweden.
Under augusti nådde det rörliga elpriset årshögsta i elprisområde 2–4. I södra Sverige ökade elpriset med 159 procent i augusti jämfört med samma månad förra året. Samtidigt minskade elpriset med 19 procent i norra Sverige. Sett till årets åtta första månader uppgick också prisökningen som mest i södra Sverige till 82 procent, jämfört med en procent i norra Sverige.
– Elbilen i norra Sverige som enbart laddas hemma är 12,60 kronor billigare per mil att köra jämfört med en bensinbil. Under perioden januari-augusti var den genomsnittliga milkostnaden cirka 2,60 kronor i norra Sverige, vilket kan jämföras med cirka 5,50 kronor i södra Sverige, fortsätter Mattias Bergman.
Så mycket har drivmedlen ökat
Boendeform och tillgång till laddinfrastruktur har också stor betydelse.I augusti månad var det till och med 1,80 kronor billigare per mil att ladda sin elbil publikt än hemma i södra Sverige. Samtidigt var situationen omvänd i norra Sverige. Där kan man se att under årets åtta första månader var det drygt fem kronor dyrare per mil att ladda bilen publikt än att ladda hemma.
Elbil har ökat 5,80 kr per mil i södra Sverige
– För alla bilister som nu vill sänka sina drivmedelskostnader är valet att välja en elbil eller en bränslesnål nyare bil den bästa rekommendationen tillsammans med att se över hur man kör och var och när man laddar, säger Mattias Bergman.
Skillnad på laddkostnad i olika delar av Sverige
Mobility Swedens rapport visar också på att bensin- och dieselpriserna har ökat under året, med 32 procent respektive 49 procent. Trots de kraftiga ökningarna på elpriset var de genomsnittliga drivmedelskostnaderna i kronor per mil högst för bensinbilen följt av dieselbilen.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter