El-lastbil slår diesel: Körsträckan – varje dag

Den kostar 2-3 gånger mer än en vanlig lastbil på diesel. Nu avslöjar DHL hur lastbilen lyckas köra längre med el än på diesel – varje dygn. 
– Killarna som kör bilen gillar den verkligen. Den har ett galet vridmoment och tar sig lekande lätt över alla höjder utan att tappa ork, säger åkeriägaren Guner Ismail.

Tunga elektriska lastbilar har haft svårt att få ordenligt fäste på marknaden. Trots att de är nödvändiga för att vi ska klimatmålen. Orsaken är enkel: De kostar 2-3 gånger mer än en dieseldriven lastbil. Det har varit extremt svårt för åkerier att räkna hem. För samtidigt kräver lastbilen laddstopp och de måste investera i laddare. 

Men nu avslöjar DHL Freight och åkeriet WLX WeLink Express i Malmö hur de lyckas köra mer med nya elektriska lastbilar än de som körs på diesel. En ny Mercedes Benz eActros 600 med 50 mils räckvidd rullar 100 mil varje dygn. 
– Det är förmodligen Europas hårdast arbetande ellastbil, uppger DHL. 

Detta är Europas hårdast jobbande elektriska lastbil. DHL kör den längre än lastbilar som går på diesel. Foto: Jenny Leyman

För att få avbetalning på den dyra investeringen på uppåt fyra miljoner kronor hämtas lastbilen redan klockan 06.00 på morgonen från från laddstationen i Malmö av dagens första förare. Färden går först till Malmö hamn för att hämta en trailer och sedan bär det av 23 mil till småländska Emmaboda för det 36 ton tunga ekipaget. Där lossar och lastas bilen full på nytt och kör sen hemåt med ett kort laddstopp i Kristianstad för energipåfyllning på vägen hem.

Hemma i Malmö ställs trailern av i hamnen för vidare transport ut i Europa. Lastbilen kör sedan till laddstationen där den första föraren är klar för dagen vid 15.00. Men lastbilen arbetar vidare. Efter knappt två timmar är den fulladdad. Då hämtas den av nästa förare som kör till DHL Freights terminal i Malmö för att koppla på både link och fullastad trailer för en total längd på 25,25 meter och en vikt på 40 ton. 

Arbetsdagen börjar redan 06.00. Först klockan 03.30 har lastbilen kört klart. Då har den gått 100 mil på ett dygn.

Sedan startar resan mot Göteborg, en sträcka på nästan 30 mil. När den kommit fram tid lossas och lastas på nytt vid DHLs terminal. Föraren får en rast när lastbilen laddas kort för ny energi som räcker för att ta sig hem till Malmö med god marginal. Först klockan 03:30 på natten har lastbilen jobbat klart för dygnet. Då har den rullat 100 mil och varit igång närmare 20 timmar – på ett dygn. 

En vanlig lastbil hos DHL kör 70-80 mil/dag. Tidigare har inte elektriska lastbilar kunnat köra lika långt. Trots högre pris har det körts kortare av åkerierna. En ekvation som är snudd på omöjlig att få ihop. Men med snabbare laddning och längre räckvidd har det blivit möjligt. Men det krävs och mycket arbete med logistiken för DHL. 

Åkeriägaren Guner Ismail är mycket nöjd. Lastbilen kostar 2-3 gånger mer än en vanlig dieselbil, men har levererat över förväntan när det kommer till ekonomi.

– När alla har ett gemensamt mål att minska de fossila utsläppen utan att tumma på service eller långsiktig ekonomisk hållbarhet kan man flytta fram positionerna på det här sättet. Gott samarbete med åkeriet WeLink har gjort att vi tillsammans har kunnat lösa de logistiska knutar som finns för att kunna nyttja bilen så mycket som krävs för att få ihop kalkylerna för alla inblandade, säger Martin Jelvestam, Line Haul Manager Domestic, DHL Freight Sverige.

Mercedes-lastbilen ägs av åkeriet WLX WeLink Express i Malmö som kör för DHL Freight. För ägaren Guner Ismail .
-Jag ville inte hoppa på elektrifieringståget förrän tekniken kommit så långt att det går att få ihop en hållbar ekonomi. Jag vill inte vara beroende av tillfälliga bidrag eller subventioner utan uppdraget ska kunna stå på egna ben. Det var ett stort steg att köpa in och testa den här lastbilen och vårt mål har alltid varit att använda fordonet på samma vis som vi använder våra dieselfordon och köra den i två skift. Nu har vi kört den i full trafik sedan april i år och den levererar enligt förväntan och ekonomiskt till och med bättre, säger Guner Ismail.

Lastbilschaufförerna är glada över att slippa hålla på med diesel och oljor. 
– Killarna som kör bilen gillar den verkligen. Den har ett galet vridmoment och tar sig lekande lätt över alla höjder utan att tappa ork, och den är helt tyst oavsett last. Dessutom slipper de allt med oljor och diesel, berättar Guner Ismail.

Fakta Mercedes eActros 600 som kör för DHL

Nyttjande: 100 mil/dygn, 5 dagar/vecka
Typ av leveranser: Kör importerade varor till kund i Emmaboda, levererar varor från kund för vidare distribution samt kör pallgods och paket mellan DHLs terminaler.
Räckvidd: Upp till 500 km
Utnyttjningsbar batterikapacitet : 600 kWh, 3 batterier
Totalvikt/maximal sammanlagd bruttovikt : 44 000 kg
Max kapacitet/lastvikt: ~32 700 kg
Ålder: Varit i bruk sedan april 2025
Ägare: WLX WeLink Express
Kör för: DHL Freight Sverige

LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt