Protesterna både från president Volodymyr Zelenskyj och allmänheten blev för mycket. Nu tvingas Renault stänga ner sin bilfabrik utanför Moskva och ta miljardförluster.
– Renault, Auchan, Leroy Merlin måste sluta vara sponsorer av den ryska krigsmaskinen, sluta finansiera mord på barn och kvinnor, våldtäkter, säger Zelenskyj i ett videotal till Frankrikes nationalförsamling.
I stort sett samtliga biltillverkare i världen har dragit sig bort från den ryska marknaden och stängt ner sin verksamhet i Ryssland. Volvo Cars var ett av de första bilföretagen som lämnade Ryssland, och båtar med Volvobilar fick vända.
Renault är huvudägare i den AvtoVaz-fabriken utanför Moskva som tillverkar Lada-bilar och flera Renault-modeller i landet. De valde att fortsätta tillverkningen vid sin fabrik som bland annat bygger Lada-modeller, Renault Duster och Renault Arkana. Beslutet har mötts av skarpa protester och hot om bojkott från allmänheten. Även i Sverige har många protesterat.
– Jag har ägt Renaultbilar sedan 1980-talet men jag lovar att aldrig köpa en till efter att ha fått veta att Renault fortsätter att stödja den ryska ekonomin och hjälper till att förstöra grannlandet Ukraina, skriver en Facebook-användare.
Även Ukrainas president Volodymyr Zelenskyj fördömde i går Renault och flera andra franska företag som har valt att stanna i Ryssland. Sittande vid ett skrivbord i khaki-T-shirt fick Zelenskiy stående ovationer från franska lagstiftare efter protesterna. På hans begäran hölls en tyst minut som hyllning till offren för det månadslånga kriget.
– Renault, Auchan, Leroy Merlin måste sluta vara sponsorer av den ryska krigsmaskinen, sluta finansiera mord på barn och kvinnor, våldtäkter, säger Zelenskyj bland annat i sitt tal.
Nu verkar protesterna och hotet om bojkott bli för mycket för Renault. Under onsdagskvällen kom uppgifter via Reuters om att Renault stoppar sin fabrik i Moskva och förbereder ett möjligt utträde ur Ryssland. Vinsten förväntas sjunka från fyra procent till tre procent.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter