Efter logobråket: Polestar norpar Citroëns stjärndesigner

Här är Polestars nya stjärnvärvning. Polestar värvar Citroëns designchef till Göteborg. Fransmannen Jean-Arthur Madelaine-Advenier blir ny chef för Polestars interiördesign. 

Polestar har gjort sig känt som ett nytt bilmärke med design i fokus. För ett bilmärke som är värt över 200 miljarder kronor och som inte äger några egna bilfabriker och delar plattformar med Volvo är designen livsviktig och en stor del av företagsvärdet. 

Nu gör Polestar en riktig stjärnrekrytering till sin designavdelning. Efter att ha arbetat på Citroën i sju år som chef för interiör-, färg och UX-design och har nu Jean-Arthur Madelaine-Advenier flyttat till Göteborg och blir ”Head of Interior Design” hos Polestar, uppger Autos-Infos. Hos Citroën har Jean-Arthur Madelaine-Advenier bland annat varit ansvarig för de hyllade interiörerna i nya C4 och CX5. Tidigare har han arbetat hos BMW, Mercedes-Benz och Tesla. Sverige är inte alls obekant för Jean-Arthur Madelaine-Advenier. Han gjorde sin studentpraktik på Saab år 2000.

Rekryteringen är förstås extra pikant då Citroën befinner sig i en tvist med Polestar. Den franska tillverkaren har stämt Polestar för att de anser att logotyperna är för lika varandra. Därför får Polestars logotyp just nu inte användas i Frankrike, och Polestar säljs fortfarande inte i Frankrike. Nyligen lämnade Citroën in en ny stämning till företagsdomstolen i Strasbourg, nu vill de ha Polestars logotyp förbjuden i hela Europa. 

MEST LÄSTA

Senaste nytt

Tester