Efter 60 år: Här visas dubbelspionens bil i Sverige

Efter 60 år i exil – här återvänder en av världens förnämsta Mercedes-bilar till Sverige. Bilen specialbyggdas 1937 av svenske playboyen och dubbelspionen Max Gumpel. Det sägs att Greta Garbo åkt i bilen. 

Om bilar kunde tala hade man gärna hört alla krigshistorier från denna otroliga kompressor-Mercedes. Playboyen, OS-medaljören, byggmästaren och spionen Max Gumpels Mercedes 540K visades upp på The Aurora i Båstad. Bilen försvann till USA under exakt 60 år och har nu sensationellt återkommit till Sverige. Bland superbilar och Ferrari sticker kompressor-ikonen verkligen ut. 

Historien om ägaren är minst lika fantastisk som bilen, även om deras öden är tätt sammanflätade. Max Gumpel föddes 1890 in i ett rikt Stockholmshem. Så småningom utbildade han sig på Byggnadsyrkesskolan och blev godkänd byggmästare år 1912. Men det var inte allt som hände för den unge svensken det året. Otroligt nog blev han nämligen OS-medaljör. Svenskarna knep silvret, på hemmaplan, i vattenpolo under olympiska spelen i Stockholm. Något han faktiskt upprepade åtta år senare, när han tog brons under spelen i Antwerpen 1920.

I byggbranschen gick det bra för det nystartade företaget Gumpel & Bengtsson, som kan räkna hem ett dussintal anrika byggnader till sitt namn, exempelvis Eden Hotel vid Humlegården i Stockholm. Byggmästaren levde ett glassigt liv, med fina båtar, semestrar på Rivieran och bekantade sig med filmstjärnor som Greta Garbo. Så pass bra att Max Gumpel kunde lägga beställning på en bil utöver det vanliga.

OS-medaljören hade också ett kräset öga för bilar och under den här tiden var det få bilar som kunde mäta sig med kompressormatade  Mercedes. Inne hos Gjestvangs på Strandvägen i Stockholm såldes en del av de tyska modellerna till förmögna svenskar, bland annat Max Gumpel som hösten 1937 lade beställning på ett tyskt chassi modell 540 K. Chassiet skickades, efter ankomst i Stockholm, till den aktade verkstaden Karosseriaktiebolaget Norrmalm, för att få en alldeles unik kaross.

Året därpå var bilen klar och det blev en riktig pjäs. Till skillnad från många andra  Mercedes byggdes den bred och rymlig med plats för tre personer i framsätet vilket resulterade i en väldigt tung slutprodukt. Men det var inte det enda som stack ut. Bilen har restaurerats  sedan konstruktionen, men kylaren byggdes från början med ribborna på diagonalen och istället för Mercedesmärket framtill monterades Max Gumpels egna statyett föreställande gudinnan Diana. Den sitter kvar än idag. 

Bilen kördes sedan av Max Gumpel fram tills dess att kriget bröt ut och plockades inte fram förrän år 1946 igen. Under kriget drogs Max Gumpel, tillsammans med sin vän Eric Erickson, in i en spionaffär i samarbete med de allierade. Deras äventyr som dubbelspioner gav utdelning. De utgav sig för att vara tyskvänliga affärsmän och avslöjade sedermera för de allierade var tyskarnas oljeresurser befann sig så att det kunde förstöras. Berättelsen om de svenska spionerna blev en bok “Maskerad Agent” (1958) av Alexander Klein som  sedan filmatiserades i Hollywood, “The Counterfeit Traitor” (1962).

Efter krigets slut och utfört spionage blev det den franska rivieran och en välförtjänt semester för den svenska byggmästaren. Och då var det ju också på sin plats att borsta av dammet på  Mercedesen och frakta ner den till Medelhavet. Men ganska snabbt märkte Max Gumpels att hans tyska  Mercedes inte alls uppskattades av fransmännen. Då fick det istället bli amerikanaren Lincoln Continental 1946, som Greta Garbo fixade fram genom sina kontakter i Hollywood.

När Lincolnen så småningom anlände till Sverige, fick dottern Laila tillsammans med en vän, det äventyrliga uppdraget att köra den hela vägen ner till Frankrike. Och efter en tid nere på kusten fick duon tillika, den otacksamma uppgiften att köra den inte så populära  Mercedesen hela vägen upp till Stockholm igen. För att vid ett senare skede säljas av familjen för 5000 svenska riksdaler och därpå skickas till andra sidan Atlanten år 1964.

Där har bilen levt ett gott liv och renoverats till samma skick som när Gumpel köpte bilen ny 1938. Bilen dök förra året upp på auktion hos Broad Arrow Auctions och ropades hem av en svensk köpare för 15 miljoner. Efter att först ha visats upp på Gärdesloppet i Stockholm kunde storpubliken på The Aurora i Båstad njuta av mästerverket. 
LÄS MER: