Det tog bara 44 år. Men till slut levde Aston Martin Bulldog upp till fartlöftena efter att ha renoverats till nyskick. Den mytomspunna superbilen kom upp i 331 km/h med Le Mans-vinnaren Darren Turner bakom ratten.
Aston Martin Bulldog gjorde sensation när den presenterades 1979. Inte nog med att designen fick bilvärlden att tappa hakan. Superbilen skulle också toppa över 200 mph, 322 km/h, och bli världens snabbaste bil. Men bilen lyckades inte komma upp i mer än 191 mph för 44 år sedan.
Tanken var att Aston Martin Bulldog skulle produceras i 15-25 exemplar – och den var långt före sin tid. Bilen var dubbelt så kraftfull som den snabbaste Ferrarin och fem gånger så dyr som den dyraste Aston Martin-bilen.
Bilen hade en mittmonterad 5,3-liters V8-motor med dubbla turboaggregat som än i dag är ganska modern. Designern William Towns ritade de kantigt futuristiska linjerna, samme man som ritat Aston Martin Lagonda. Bulldog sägs ha inspirerat Tesla till Cybertruck, och visst finns det likheter mellan bilarna.
Bulldogen hölls under utvecklingsarbetet hemlig till och med för många som arbetade på Aston Martin. Bilen var tänkt att ta Aston Martin förbi de italienska rivalerna Ferrari och Lamborghini. Samma mål som man strävar mot idag, men precis som idag var de italienska konkurrenterna mycket svåra att rå på. Krisen gjorde att den dyra superbilen lades i malpåse.
Aston Martins legendariske vd Victor Gauntlett sålde i stället Bulldoggen till en saudisk prins för 130 000 pund. Bilen föll sedan i glömska , men såldes mellan olika samlare som lät den känsliga superbilen förfalla. Till slut köptes den av Victor Gauntletts son Richard Gauntlett som bestämde sig för att renovera upp bilen till nyskick för att hylla sin pappa som räddade Aston Martin från konkurs.
Bulldoggen har renoverats till ett förbättrad nyskick i samarbete med Classic Motor Cars i Bridgnorth, Shrops. Hela superbilen togs isär och varenda mutter har gåtts igenom. Och sedan har bilen monterats ihop – i minst lika bra skick som när den var ny 1980.
Aston Martins klassiska V8 borrades upp från 5,3 liter till 5,7 liter och fick två moderna Garrett turboaggregat. Motorn har nu en effekt på 608 hästkrafter. Under arbetet har rörramen i stål förstärkts för att bilen ska bli mer vridstyv.
Nu har bilen fått visa vad den går för. Bilen misslyckades med att bryta 200 mph-barriären för 43 år sedan, men nu är det gjort. På en Nato-bas i Skottland har bilen pressats upp i 205,4 mph, motsvarande 330,6 km/h. Bilen kördes av den trefaldige Le Mans-klassvinnaren Darren Turner.
– Förutsättningarna var perfekta för löpningen och bilen presterade också perfekt och nådde lätt 200 mph. Bulldoggen har nu uppfyllt Aston Martins löfte från 1980-talet och alla som har arbetat med bilen, från de som först designade och byggde den, till Classic Motor Cars som genomförde restaureringen under ledning av Richard Gauntlett, kan känna sig mycket stolta, säger Darren Turner.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter