Extremt dyra bilar fortsätter att sälja som smör i solsken i Sverige. Under året kom två Ferraribilar för över 37 miljoner kronor stycket in i landet. Här är de 10 dyraste bilarna som registrerats i Sverige under 2023.
Bilbranschen i Sverige har haft ett tufft år med minskande försäljningen, framförallt till privatpersoner. De chockhöjda räntorna har gjort det betydligt dyrare att äga bil, samtidigt som bilmärkena försöker sälja dyrare elbilsmodeller. Men när det gäller superdyra bilmodeller har inte registreringarna påverkats.
Svenskarna har köpt de mest exklusiva bilarna i samma utsträckning som tidigare. Detta gäller både fabriksnya bilar och exklusiva samlarbilar. Carup har med Car.info som källa sammanställt de 10 dyraste bilmodellerna som nyregistrerades eller importerades till Sverige under 2023.
Listan domineras stort av Ferrari. Under 2023 har 76 nya Ferrari registrerats, vilket är en liten ökning jämfört med 2022. Några ytterst värdefulla klassiska Ferrari har också registrerats. Alla dyrast är en Ferrari Enzo värd omkring 45 miljoner kronor. En Ferrari 750 Monza från 1955 är värd omkring 30 miljoner kronor.
En annan riktig dyrgrip som kommit till Sverige är BMW 3.0 CSL. Endast 50 exemplar görs av BMW:s nytolkning av klassiska 3.0 CSL ”Batmobile”. Ett enda exemplar har letat sig till Sverige och bilen kostade enligt uppgifter omkring nio miljoner kronor.
Men trots att nyregistreringar av de dyraste bilmodellerna ligger på samma nivå som tidigare har Sverige dränerats på sportbilar och fina klassiska bilar. Betydligt fler bilar exponeras än vad som säljs och importeras. Det har exporterats 161 Ferrari hittills i år, medan endast 124 har nyregistrerats och importerats.
Sveriges dyraste bilar 2023
Ferrari Enzo 45 miljoner kronor
Ferrari Enzo har en V12-motor på sex liter och 651 hästkrafter och varvar ända till 8200 varv per minut. I början av millenniet var Enzo den snabbaste bil Ferrari tillverkat. Modellen tillverkades endast i 400 exemplar. Tidigare fanns bara tre Ferrari Enzo i Sverige, varav Zlatan äger en, men nu finns det fyra bilar i Sverige.
Ferrari Monza 750 1955 37,5 miljoner
En riktigt klassisk Ferrari blev Sveriges näst dyraste importerade bil under 2023. Bilen har ett spännande förflutet och har bland annat tävlat vid Kubas Grand Prix i Havanna 1957. Bilen såldes för några år sedan på RM Sothebys auktion för 37,5 miljoner kronor, men torde vara värd ännu mer idag.
Ferrari Daytona SP3 22 miljoner
Det senaste tillskottet i Ferraris så kallade Icona-serie är Daytona SP3. Under 2023 nyregistrerades inte mindre än fyra bilar trots en prislapp på 22 miljoner kronor. Två av bilarna gick till Zlatan Ibrahimovic och Per Gessle, medan två miljardärer lade beslag på de andra två. Ferrari Daytona SP3 görs endast i 499 exemplar.
McLaren Elva 20 miljoner kronor
Detta är en av McLarens mest extrema modeller någonsin och det vill inte säga lite. I likhet med Ferrari Monza SP kommer bilen utan vindruta. McLaren Elva har en V8 med dubbelturbo som ger 815 hästkrafter och 800 newtonmeter. Bilen gör 0-100 km/h på 2,8 sekunder och toppfarten utan vindruta är 326 km/h. Prislappen är 20 miljoner kronor och det fanns faktiskt två exemplar i Sverige sedan tidigare.
Ferrari Monza SP 20 miljoner
Även Ferrari Monza ingår i Ferraris Icona-serie och ytterligare två exemplar letade sig till Sverige under 2023. Bilen kostade omkring 20 miljoner ny, men har redan sålts på auktioner för närmare 30 miljoner kronor.
BMW CSL 3.0 9 miljoner kronor
Detta är BMW:s dyraste och mest exklusiva modell någonsin. ”Batmobilen” BMW 3.0 CSL görs bara i 50 exemplar och kostar omkring nio miljoner kronor. Ett enda exemplar har kommit till Sverige. I höstas såldes ett exemplar på auktion för 11 miljoner kronor, så ägaren kan redan räkna hem en värdestegring på över 20 procent. BMW 3.0 CSL är en modern tolkning av BMW:s klassiker ”Batmobile” från 1970-talet. Lättviktsversionen har BMW:s kraftfullaste sexa någonsin: 560 hästkrafter. Till skillnad från originalbilen har nya 3.0 CSL dubbelturbo. Bilen är förstås bakhjulsdriven och växlas via en sexväxlad manuell låda. Bilen väger 1624 kg och gör 0-100 km/h på 3,6 sekunder, toppfarten är 300 km/h.
Lamborghini Aventador LP 780-4 Ultimae 8 miljoner kronor
Efter 11 års produktion har nu Lamborghini Aventador lagts ner. De allra sista bilarna kom till Sverige under 2023. Det handlar om specialmodellen Aventador LP 780-4 Ultimae med 780 hästkrafter från V12:an Bilen kostar omkring 8 miljoner kronor.
Ferrari 812 Competizione A 7 miljoner
Detta är en specialmodell av av Ferrari 812 Superfast som bara tillverkas i 499 exemplar. Såvitt vi vet är köparna superkändisarna Zlatan Ibrahimovic och Per Gessle. Superbilen har en trimmad version av Ferraris V12-motor på 830 hästkrafter. Bilen tillverkas bara i 499 exemplar. Toppfarten för 812 Competizione A ligger på 340 km/h och bilen gör 0-100 km/h på 2,8 sekunder. Prislappen är inte offentliggjord, men tros ligga på cirka 7 miljoner. Ett klipp för dem som för köpa bilen, med tanke på att upplagan är begränsad.
Ferrari SF90 Stradale 7-8 miljoner kronor
Ferraris laddhybrid SF90 Stradale har blivit rena dussinbilen i Sverige och den mest nyregistrerade Ferrarin i konkurrens med 812 Superfast. Under 2023 registrerades 17 nya bilar och 2 importerades till Sverige. En ny SF90 Stradale kostar 7-8 miljoner kronor.
Mercedes-Maybach S 680 4MATIC Haute Voiture 5,8 miljoner
Sveriges lyxigaste bil är dyrare än Rolls-Royce. Bara 150 exemplar finns av Mercedes-Maybach S 680 Haute Voiture och ett exemplar har letat sig till Sverige. Och har du 5,8 miljoner kronor över kan bilen bli din. Exemplar nummer 146 finns i Sverige Sverige och säljs nu av Hedin Bil. Prislappen är 5 776 100 kronor, men då ingår en specialinteriör i bouclé-tyg.
Källa bilregistreringar: Car.info
LÄS MER:
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter