Den skenande efterfrågan på litium kommer att ge dyrare batterier och brist på elbilar, varnar experter. På bara ett år priset på litium rusat med nästan 415 procent till 4,5 miljoner kronor per ton.
– Det finns gott om litium i marken, men snabba investeringar är problemet. Det kan ta upp till 10 år att bygga ett litiumsaltlösningsprojekt, säger Joe Lowry, på Global Lithium till Bloomberg.
Suget efter elbilar blir allt större och nästan varje vecka visar en biltillverkare upp en ny elbil. I Sverige är snart var tredje såld nybil elektrisk. Men väntetiden på en ny elbil är ofta längre än ett år, och värre kan det bli när efterfrågan ökar ytterligare.
Brist på litium kan få den nuvarande halvledarkrisen att framstå som en viskning mot vad som komma skall. Priserna på litium har rusat med 415 procent på ett år, på grund av att efterfrågan redan nu är större än tillgången. Enligt Bloomberg gör prisrusningen en elbil 10 000 kronor dyrare. Det gör att det väntade prisfallet på elbilar riskerar att utebli.
Enligt Bloomberg är orsaken till bristen att priset sjönk mellan 2018 och 2020 vilket gjorde att investeringarna in nya gruvor och anläggningar uteblev. Litium utvinns antingen genom att man pumpar saltlake som innehåller mineralet från marken eller bryter det i gruvor. Båda metoderna förstör miljön och tar tid att bygga upp.
– Tesla kan bygga en gigafactory på ungefär två år, katodanläggningar kan byggas på kortare tid, men det kan ta upp till 10 år att bygga ett “greenfield” litiumsaltlösningsprojekt, säger Joe Lowry, på Global Lithium till Bloomberg.
Flera biltillverkare har försökt minska litiumanvändningen i batterierna och Tesla har har diskuterat att starta egen litiumframställning. Återvinning kan dock bara lösa 16 procent av den efterfrågan som finns fram till 2035.
– I grund och botten finns det inte tillräckligt med batterier för att återvinnas just nu, säger McKinseys analytiker Ken Hoffman till Bloomberg.
LÄS MER: Staten får in mer pengar på bränsle trots skattesänkning
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter