Här är supermissen som blivit en snackis i bilvärlden. Amatörföraren Francois Perrodo lyckades tanka diesel på macken i sin McLaren F1 GTR värd närmare 200 miljoner kronor.
– Jag har redan skrivit min gravskrift. Här vilar FP, en god man, en god far, en sann bilälskare, flerfaldig WEC-mästare och 24h of Le Mans-vinnare. Men framför allt, den enda mannen som har fyllt en McLaren F1 med diesel… Någonsin, säger Francois Perrodo.
Att tanka fel bränsle i bilen är ett relativt vanligt misstag, men det kan ställa till med stora problem och dyrbara motorskador. Om du kör en relativt ny bil är det ganska svårt att stoppa ner fel munstycke. Dieselpistolen passar inte i bensinbilar, men det kan möjligen gå att tanka bensin i en dieselbil. Har du en vanlig bil kan räkningen sluta på 10 000-tals kronor för rengöring av motorn och tank, om du klarat dig utan motorskador.
Francois Perrodo körde den legendariska superbilen McLaren F1 GTR när han var på väg till racerbanan. Han stannade på bensinmacken i Chiswick i Storbritannien för att fylla bilen med bensin. Den aktuella bilen är från 1990-talets mitt och har ett stort påfyllningshål för bränsle. Dessvärre lyckades Francois ta fel och började tanka 200-miljonersbilen med diesel, utan att märka det.
– För några veckor sedan bestämde vi oss för att åka på söndagsmorgon med grabbarna och tre fantastiska bilar, F1 GTR, Carrera GT och 488 Pista. Tyvärr fick vi problem tidigt eftersom McLaren Lark-bilen inte ville starta efter ett snabbt stopp. Vi parkerade bilen på en sidogata och som tur var var Paul Lanzante i stan.Inom en timme var han hos oss, kunde inte hitta felet, bilen vevade men ville inte starta, till och med F1-mästaren var förlorad, berättar Francois Perrodo på Instagram.
När bilen bogserats bort uppdagades det ödesdigra misstaget. Tanken var full med diesel istället för bensin. McLaren F1 GTR är en av världens mest åtråvärda superbilar och har ett värde på närmare 200 miljoner kronor, att döma efter de senaste bilauktionerna. Bilen har en högvarvig V12-motor på 600 hästkrafter. Exakt vilka skador dyrgripen har fått är än så länge oklart, men att det inte blir billigt är ställt utom tvivel.
– Efter 25 år av dedikerat billiv gjorde jag alla jävla jävlars fel! Jag lägger diesel i en McLaren F1 GTR. Jag vet inte vad som gick igenom mitt huvud just i det ögonblicket (faktiskt, förmodligen ingenting) men jag var så glad och upprymd att jag bara tog det första tillgängliga munstycket (som för övrigt var blått, typ 97 ultimate!) och sedan började jag fylla på bilen. För det första, hade det varit en modern bil hade munstycket inte passat i hålet men GTR är en racerbil med stort hål. För det andra, hade vi varit i Frankrike hade dieselmunstycket varit äckligt och illaluktande men det här var BP Chiswick och det var lika rent och torrt som ett bensinmunstycke! Hur som helst, ett mycket viktigt råd till McLaren F1-ägare: bilen är briljant och man skulle kunna tro att Gordon inte gjorde någon kompromiss. Förutom att han gjorde en, går bilen inte på diesel… Till och med den jävla hunden skrattar åt mig när jag kommer hem! Vägen till försoning kommer att vara lång och hård, tills dess har jag blivit dömd att köra elbilar (och diesel) till den dag jag dör. F1 GTR är episk, F1 TDI inte så mycket, berättar han.
Till och med den legendariske mekanikern och stallchefen Paul Lanzante blev förvånad när han fick se 200-miljonersbilen tankad med diesel.
– Jag har sett riktigt chockerande skit i min karriär, men du har precis tagit det till en helt ny nivå.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter