Duell i tungviktsklass – den vinner på poäng

Det här är en fullfjädrad kraftmätning mellan amerikansk brutalitet och tysk ingenjörskonst. Mercedes-AMG G63 ställdes mot Ford F-150 Raptor R i en serie dragrace.
– Tyska hästkrafter är mer värda än amerikanska. Jag bara säger det, säger Mat Watson.

Två rejäla maskiner. G63:an väger in på 2 550 kilo, har fyrhjulsdrift och en 4-liters dubbelturbo V8:a på 585 hästkrafter och hela 850 Nm i vridmoment. Forden är ännu tyngre med sina 2 700 kilo. Men kompenserar med en superladdad 5,2-liters V8:a som levererar 720 hästkrafter och 868 Nm. Båda bilarna har automatlådor och launch control. Men Forden har tio växlar mot G-klassens nio.

Racingen sker på ett flygfält, över klassiska dragracing-sträckan på en quarter mile (402 meter). Duellen inleds med en spänd ton. Mat Watson konstaterar direkt:
– Det är tysk kraft mot amerikansk kraft. Vi har turbomatad V8 mot kompressormatad V8.

I första racet tar G63:an starten, men Raptorn trycker sig förbi med en starkare mittacceleration. Det står snabbt 1–1 i bäst av tre, och allt avgörs i det sista heatet. Mercedes-bilen får då till en perfekt start.
– Det är den bästa starten jag någonsin fått med en G-klass, säger Watson.

När det väl gällde så var det G-klassen som tog täten.

G63:an vinner det avgörande loppet och slår fast sin seger med ett resultat på 12,4 sekunder på dryga 400 meter. Raptor R hamnar på 12,8 sekunder. Tysken vinner alltså trots mindre effekt – tack vare bättre drivgrepp och en mer effektiv start.

Båda bilarna har tydliga karaktärer. G63:an är som ett pansarfordon med lyxiga detaljer, aggressivt motorljud och ett otippat snabbt temperament. Ford Raptor R är gigantisk, bullrig och imponerande rak i sin styrka. Men den Ford-monstret begränsas av fartspärr och tung vikt. En påminnelse om att även bland monster på fyra hjul är det inte bara effekt som avgör – utan hur den används.
LÄS MER:

Senaste nytt