Du har inget val – så säljs din halkdata vidare

Biltillverkare säljer data från din bil – vare sig du vill det eller inte. Nu går Trafikverket ut och informerar om nya metoden som Carup avslöjade redan i oktober
– Nu får vi in över 300 miljoner mätpunkter under vintern, säger Trafikverkets generaldirektör Robert Maiorana.

Din bil samlar in en enorm mängd data när du kör. Bland annat räknar bilens datorer ut hur halt det är på vägen. För två veckor sedan avslöjade Carup att Volvo är en av biltillverkarna som börjat sälja dina fordondsdata till Trafikverket.
– Vi köper den här från bland andra Volvo. Bilarna skickar data om hur halt det är på vägarna, säger Björn Eklund, utredare inom underhåll på Trafikverket till Carup.

Enligt Trafikverket och Volvo Cars är datan från din bil helt anonymiserad. Men som bilägare har du inget val. Redan när du sätter dig i bilen anses du ha godkänt att datan får användas. Du ger ditt medgivande till datainsamling via en guide i bilens display när du använder bilen första gången eller när du använder appar och tjänster. I Volvos fall är avtalet på 15 sidor, och du har ingen möjlighet att ändra det. 

Trafikverkets generaldirektör Robert Maiorana är nöjd över att fått 300 miljoner nya mätpunkter från bilägare över vinterns halka. Foto: Trafikverket

– Det stämmer att Volvo Cars delar anonymiserad data om väggrepp med Trafikverket. Datan kommer från vår tjänst Connected Safety där vi genom signaler från flera bilar kan beräkna ett friktionsvärde för en specifik vägsträcka – för att bedöma hur halt det är på den sträckan. Detta bidrar till en säkrare trafikmiljö, för alla, säger Magnus Holst, PR-chef på Volvo Cars i Sverige.

För Trafikverket är informationen guld värd. Med hjälp av 300 miljoner mätningar från bilar ska vägarna bli säkrare i vinter.  Tillsammans med infrastrukturminster Andreas Carlson gick generaldirektören Robert Maiorana ut och informerade om satsningen i måndags. 
– Vi börjar nu använda data direkt från bilar för att se hur väglaget faktiskt är och vilken friktion det är på vägytan. Innan vi hade tillgång till den här datan gjorde vi mätningar runt 3 000 gånger per år. Nu får vi in över 300 miljoner mätpunkter under vintern. Det är en stor skillnad och ger betydligt bättre precision i vårt arbete, säger Robert Maiorana. 

Data från din bil kommer att göra vägarna säkrare i vinter. Nu kommer Trafikverket snabbt att veta var det är halt. 
– Vi får regelbunden information över aktuell status på vägen, det är ett objektivt mätresultat och vi kan följa upp de insatser som gjorts i form av snöröjning och halkbekämpning. Vi kan lättare utvärdera vilken effekt olika insatser haft och det medför att vägarna blir mer framkomliga och säkrare under vintern, säger Annika Canaki, avdelningschef, Trafikverket. 

Expertorganisationen Fordonsjuristen uppmanar bilägare att vara på sin vakt när det gäller vilka avtal de signerar. Men den som inte signerar biltillverkarens användaravtal kommer knappast att kunna använda en modern bil idag. Avtalen är inte förhandlingsbara. Så din data kommer att säljas vidare, vare sig du vill eller inte. 
– Huvudfrågan är, vem äger informationen som min bil genererar? Jag anser att det är jag som är registrerad bilägare och därmed är det jag som avgör om informationen skall spridas till tredje part, säger Bo Ericsson.
LÄS MER:


Dela med dig av Carup

Senaste nytt