Draget som räddade Lamborghini Countach

När Countach presenterades på 1970-talet var förväntningarna höga, men Lamborghini hade problem med bilens körförmåga och företaget hamnade istället i djupa ekonomiska bekymmer. Då kom ingenjören Giulio Alfieri till undsättning. Med några få ingrepp vände han både Countachs och Lamborghinis lycka och förde in märket i en ny storhetstid.

Bilsalongen i Genève 1971 var ingen vanlig tillställning. Det var året då bildesignern Marcello Gandini för första gången avtäckte Lamborghini LP 500 Countach. Countach var ny på alla sätt och var tänkt att ersätta den elegante och prisade föregångaren Miura, men det var inte förrän tre år senare som tillverkningen och leveranser av Countach kom igång ordentligt.

Men dessvärre blev det inte riktigt som man tänkt sig. Countachen visade upp tekniska problem som påverkade bilens köregenskaper och bilen fick inte den “superbilsstatus” som företaget hade förväntat sig. I början av 1980-talet befann sig istället det italienska bilmärket plötsligt i en svår ekonomisk situation. Som tur var fanns det en ingenjör vid namn Giulio Alfieri, som legat bakom modeller som Maserati 250F, Birdcage och 3500 GT Ghibli. 

Med Alfieri vid rodret lyckades Lamborghini vända lyckan både vad gäller Countachens köregenskaper och företagets ekonomiska sits. Lösningen var att göra om motorn från 4 till 4,8 liter för att få till mer vridmoment vilket i sin tur förbättrade körupplevelsen. Man försåg även modellen med nya skärmar och en vinge där bak för mer downforce. De relativt få ingreppen gav bilen en avsevärt bättre körförmåga och ordrarna började plötsligt att läggas på hög.

Den här helvita Lamborghinin LP 5000 S från 1982 är det 25:e exemplaret som byggdes och presenterades i helvitt, både utvändigt och invändigt. Bilen har 56 000 km på mätaren och underhållits regelbundet av sin nuvarande ägare i 23 år och sägs erbjuda en körupplevelse som matchar dess häpnadsväckande utseende. Bilen såldes i dagarna på Aguttes sommarauktion i Paris och gick för drygt fem miljoner kronor.

LÄS MER: