Tesla döms att betala 2,3 miljarder kronor i skadestånd till anhöriga till en förolyckad kvinna. En jury i USA har kommit fram till att Tesla delvis är skyldigt till att kvinnan dog av en Tesla som kördes på autopilot.
– Detta kommer att öppna dammluckorna. Det kommer att ge många människor mod att komma till domstol, säger experten Miguel Custodio, advokat specialiserad på bilolyckor.
Naibel Benavides Leon var ute och tittade på stjärnorna i Florida när kollisionen med en Tesla fick hennes kropp att flyga 22 meter genom luften. Även hennes pojkvän Dillon Angulo kördes på och skadades svårt. Teslan som träffade det unga paret kördes på autopilot. Den träffade först en SUV som sedan slungades mot kärleksparet som tittade på stjärnor. Föraren George McGee skulle plocka upp sin mobiltelefon från golvtet när tragedin inträffade.
Offrens familjer stämde Tesla för att de hävdar att autopiloten i Teslan ska ha orsakat olyckan. De menade att både Tesla och vd:n Elon Musk kommit med falska eller överdrivna påståenden om systemets säkerhetsfördelar, vilket lett till att förare fått en övertro på tekniken.
– Tesla designade Autopilot endast för motorvägar med kontrollerad åtkomst men valde medvetet att inte begränsa förare från att använda den någon annanstans, samtidigt som Elon Musk berättade för världen att Autopilot körde bättre än människor, säger advokat Brett Schreiber, som företrädde offren.

Nu har en jury i en domstol i Miami delvis gett familjen rätt. Jurymedlemmarna drog slutsatsen att all skuld inte kunde läggas på en vårdslös förare som erkände att han blev distraherad av sin telefon. Istället anses Teslas teknik delvis ha orsakat olyckan. Tesla ska enligt domstolen betala 243 miljoner dollar, motsvarande 2,3 miljarder kronor, till Naibel Benavides Leons familj och till pojkvännen Dillon Angulo, uppger AP.
Tesla har redan sagt att de tänker överklaga domen. De kallar den “felaktig” och ett bakslag för bilsäkerheten. Enligt Tesla var det föraren George McGee som ensam var ansvarig när han böjde sig ner för att plocka upp sin mobiltelefon i 100 km/h.
– För att vara tydlig, ingen bil år 2019, och ingen idag, skulle ha förhindrat den här kraschen. Det här handlade aldrig om Autopilot; det var en fiktion som hittades på av kärandenas advokater som skyllde på bilen när föraren – från dag ett – erkände och accepterade ansvaret, uppgav Tesla i ett uttalande efter domen.
Trots att domen överklagas anser en juridisk expert att det här kommer leda till fler stämningar.
– Detta kommer att öppna dammluckorna. Det kommer att ge många människor mod att komma till domstol, säger Miguel Custodio, advokat specialiserad på bilolyckor.
LÄS MER:

Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter