Dolda avgiften när bilen ska lagas: ”Orimligt”

Se upp för dolda avgifter när bilen ska lagas. Bilistorganisationen M Sverige varnar för höga felsökningsavgifter på bilar – trots garanti. 
– Det är orimligt att en garanti, som ska ge rätt till kostnadsfria reparationer, istället skapar osäkerhet och otrygghet för konsumenten, uppger M Sverige. 

Bilistorganisationen M Sverige anklagar pressade bilhandlare för att kompensera sig bakvägen för krisen i bilbranschen. Bilföretag tar ut höga felsökningsavgifter – även på bilar med garanti, hävdar bilistorganisationen. 
– Efter att i många årtionden haft ett välriktat kundfokus med intresse att vara mån om kunden stressas allt fler bolag av ökade krav på lönsamhet och pengar in. Många företag har därför börjat med hot om så kallade felsökningsavgifter, skriver M Sverige i ett pressmeddelande

Många verkstäder kan ta ut en felsökningsavgift på 2000-3000 kronor på bilar som fortfarande har garanti, även om inget fel hittas. Trots att bilen har garanti tar många bilföretag ut felsökningsavgift. M Sverige kräver nu att bilföretagen ändrar detta.  

Olle Haglund, jurist på M Sverige.

– Det är orimligt att en garanti, som ska ge rätt till kostnadsfria reparationer, istället skapar osäkerhet och otrygghet för konsumenten. I värsta fall kan man tvingas betala stora summor helt i onödan. En garanti innebär att bilsäljaren ansvarar för bilens beskaffenhet under hela garantitiden. Vi uppmanar därför bilföretagen att tänka om, säger Olle Haglund, jurist på Riksförbundet M Sverige.

Samtidigt sitter många bilhandlare i kläm mellan kunden och biltillverkaren. Återförsäljaravtal med generalagenten detaljstyr vilken ersättning verkstaden kan få för garantiarbeten. Då kan verkstaden tvingas ta smällen med nedlagd tid som inte kan faktureras för garantiarbeten. 
– Dessutom kan konsumentköplagen ställa mer långtgående krav på en bilhandlare än vad återförsäljaravtalet gör, uppger M Sverige. 

Men M Sverige anser att det inte spelar någon roll och att bilägarna inte ska behöva ta smällen för tuffa återförsäljaravtal. 
– Vi hör ofta ursäkter från bilhandlare om att fel och brister inte accepteras som ett garantiärende av den som står bakom garantin. Men det spelar inte alltid någon roll. Bilhandlaren kan själv ha ett ansvar enligt konsumentköplagen, det vill man sällan nämna förstås. Konsumenten går miste om rättigheter och företagen misslyckas i sin kundvård, säger Olle Haglund.

M Sverige varnar för att det gått så långt att felsökningsavgiften gör att bilägare kan strunta i att lämna in bilen för mindre akuta fel. 
– Bilhandlare borde sluta med att försöka kräva kunden på pengar. Det riskerar bidra till att kunder i lägre utsträckning vågar lämna in bilar som många gånger faktiskt är trasiga eller drabbade av mjukvarufel, och det skapar i förlängningen onödigt dåligt förtroende för bilmärken eller modeller som faktiskt sen visar sig vara trasiga, säger Olle Haglund.

M Sveriges råd om felsökning

• En korrekt och fackmässigt utförd reparation måste alltid föregås av en felsökning. Det första steget i en sådan är ofta att mekanikern själv får möjlighet att framkalla felet eller symtomen.

• Vid en gällande garanti ska det inte finnas någon risk att som kund behöva beakta eller avgöra om ett fel man upplevt kan vara en garanti eller inte. Man ska inte behöva riskera att betala för detta i efterhand.

• Utanför garantitiden, vid ett reparationsärende på verkstad är det alltid viktigt att betala för en felsökning. Då står verkstaden för ansvaret att åtgärden blir den rätta. Som kund är det bästa att undvika att ge en direkt order om ett arbete.