Dilemmat med iskall bil på vintern: ”Känslig fråga”

Flera lömska vinterfällor när du kallstartar din bil. Enkla lösningen med att lämna bilen på tomgång en stund är olaglig. Men även is på rutorna är olagligt.
– Det är en känslig fråga, säger trafikpolisen David Askeröd.

Vintern är kall och lång. Man kan åka pulka, skidor och åka skridskor. Men det innebär en hel del umbäranden också, inte minst för bilförare. Att få bilen varm och isfri är inte det lättaste. Att åka iväg med isiga rutor kan ge dagsböter på 40 000 kronor och indraget körkort. Men det finns flera fallgropar och att avisa bilen kan vara knepigt. 

En av de stora frågorna handlar om tomgång. I de svenska kommunerna gäller enminutersregeln. Men när det är kallt behöver bilen betydligt längre tid för att få bort is från både utsidan och insidan av rutorna. Det är ett dilemma. För samtidigt är det olagligt att köra med isiga rutor.
– Detta är en känslig fråga. Man måste kunna tina bilen och få tid att skrapa rutorna, annars går den inte att använda, säger David Askeröd.

David Askeröd, trafikpolis. Foto: Polisen

Många går ut tidigare för att starta bilen och lämnar den, för att den ska vara varm. Men det här är ett lagbrott som grannarna kan rapportera dig för. 
– Men bilen får absolut inte stå längre än man behöver. Och man får absolut inte lämna den oövervakad, då är det böter, säger David Askeröd.

En oövervakad bil som går på tomgång är en fara för omgivningen. Nyligen fick en bilägare i Växjö 2000 kronor i böter när han sprang upp ett snabbt ärende i sin lägenhet med motorn igång.
– Om man lämnar bilen igång kan det komma små barn och sätta sig, då är det en fara. Det här är något som vi beivrar och håller uppsikt på.

Om en granne kör på tomgång i onödan kan man ringa polisen. 
– Att man går på tomgång för länge är inget vi direkt delar ut böter för, då får det upprättas en anmälan, säger David Askeröd.

Det finns en rad andra utmaningar som väntar bilföraren kalla vintermorgnar. Många startar bilen och sätter på högsta värme direkt. Men då blåser det bara kallt. Det är lönlöst och kan göra att det tar längre tid. 
– Man kan lämna fläkten och värmen som den är, det har ingen betydelse att du skruvar på full värme, det blir ändå inte varmt förrän motorn är varm, säger bilexperten John Obadau på Johns Bil i Avesta.

Många slår av AC:n på vintern, men enligt experten är det ett misstag och gör att du får is på insidan av rutorna.

När sommaren är över är det många som stänger av AC:n för att spara några brännsledroppar. Men expertens råd är att låta bli detta. Den avfuktar nämligen luften. Och på vintern blir det fuktigt i bilen när snön på skorna smälter. Då får du is på insidan av rutorna när du parkerat. 
– Nej, du ska inte stänga av AC. Det är för bilägarens bästa, låt den vara på, säger John Obadau.

Återcirkulationen av luften är en annan sak som många försöker använda för att få bilen körklar. Den gör också att fukten stannar kvar, men kan faktiskt ge varmare bil lite snabbare. Många moderna bilar har automatisk styrning av återcirkulationen. 
– Det är samma sak med återcirkulation, den spelar heller ingen roll förrän motorn är varm, säger John Obadau.

Fukt på golvet efter smält snö är ett problem för många under vintern. Men experten har ett bra knep för att lösa det bekymret.
– Det finns en sorts kuddar man kan köpa på de vanliga bilvaruhusen, de suger upp fukten. När de sedan är blöta stoppar man bara in dem i mikron, säger John Obadau.
LÄS MER: