Sultanen av Brunei skiljer sig från sin bilsamling. Nu arrangeras en jätteauktion i den lilla diktaturen.
Sultanen av Brunei var länge världens rikaste person. Trots att Brunei är en diktatur har landets rika oljetillgångar har gjort hans regeringstid mycket bekväm. En stor del av de här pengarna har han lagt på sin stora hobby – bilar. Sultanen sitter på en gigantisk och mycket excentrisk bilsamling. Enligt uppgifter ska det finnas över 7000 fordon i hans samling. Många av dem är specialbeställningar, som en Mercedes ombyggd som Batmobil.
Det ska finnas 500 Mercedes, över 200 BMW, 450 Ferraris, 380 Bentleys, 500 Rolls-Royce, 179 Jaguarer, 21 Lamborghini, 11 Aston Martin och 10 McLaren. Men det har också sålts av ett gäng Ferrari F40, en Ferrari Testarossa, en Cizeta V16 och flera Mercedes-bilar de senaste åren.


Nu ska han sälja ut sina Daimler Double Six och Mercedes W140 i S-klassen. Samtliga bilar är från 1997 och 1998. De har stått förvarade på ett torrt säkert ställe. Därför har de ingen rost. Däremot har ingen kört de här bilarna på minst tio år. Därför uppmanar experten Frits van der Rees eventuella köpare att först serva dem noggrant innan man använder bilarna.
Sultanens ätt har suttit vid makten i det lilla asiatiska landet sedan 1400-talet. Brunei är en sträng diktatur utan någon egentlig opposition. Landet har fri sjukvård och utbildning. Man har knappt några skatter på baslivsmedel och levnadsstandarden är hög.

Fram till förra året var sultanens bilsamling mest ett rykte. Tills bilder inifrån samlingen dök upp på nätet. Det visade att ryktena knappt ens nuddade vid den egentliga omfattningen. Den tidigare hemliga samlingen innehåller helt osannolika bilar. Sultanen beställde de dyraste bilarna från Ferrari, McLaren, Bentley, Bugatti Rolls-Royce och krävde att få dem specialbyggda. Bland annat finns Bentley SUV Dominator som bara byggdes till sultanen. Ferrari har faktiskt byggt en kombibil, det är bara sultanen som har 456GT Combi.
När Bugatti återuppstod beställde sultanen flera EB110 SS i spektakulära färger med pastellfärgade interiörer. Ett exemplar har tvåfärgade fartränder. Bara för att du är obegränsat med pengar betyder det inte att du har smak. Men att klicka runt bland sultanens bilar är ändå en fest för ögat för de bilintresserade. Bilderna sägs vara tagna för 23 år sedan. Det är osäkert om samlingen är i ett lika bra skick idag. De som har blivit insläppta har vittnat om att vissa superbilar ruttnar bort i den fuktiga värmen i Brunei. Redan på dessa bilder är vissa bilar lätt anfrätta och bär spår av mögel
Några exempel på sultanens bilar:
Porsche
Den otroliga samlingen innehåller så många som 55 stycken Porsche 928. Det finns också flera Porsche 959 och en Carrera GT. Sultanen har också fem av endast 13 gatlegala Daur 962 Le Mans, en extrem bil baserad på racerbilen Porsche 962.
Rolls-Royce
Enligt Guinness rekordbok äger sultanen världens största samling av Rolls-Royce med 500 bilar. Han ska ha stått för hälften av Rolls-Royce försäljning under 1980-talet. En av bilarna är specialgjord för sultanens bröllopsdag och pläterad med 24 karats guld. Enbart bara den bilen ska ha kostat 150 miljoner kronor.
Aston Martin
Sultanen av Brunei höll mer eller mindre ensam Aston Martin vid liv under 1990-talet. Han köpte bland andra en Aston Martin V8 Vantage Special Series II med specialkaross från Zagato. Ett tiotal exemplar av Aston Martin One-77 som bara tillverkades i 77 exemplar finns i samlingen.
McLaren
Endast 106 exemplar av McLaren F1 tillverkades, och sultanen sägs äga tio av dessa. Enbart denna del av samlingen kan vara värd en miljard kronor. En av bilarna är en GT-Longtail som bara finns i tre exemplar. Familjen äger också flera exemplar av McLaren F1 LM.
Bugatti
Sultanen av Brunei äger flera Bugatti EB 110 som byggdes i 139 exemplar på 1990-talet. Några exemplar av Bugatti Veyron Grand Sport med W16-motor ska också ha hittat in i samlingen innan sultanen slutade köpa bilar.
BMW Nazca M12
BMW Nazca M12 visades på bilsalongen i Genève 1991 som en uppföljare till M1. Det var enbart en konceptbil, men sultanen lyckades få Italdesign att tillverka ett exemplar.
LÄS MER:

Andreas Jemn är journalist och författare.