Så billigt är det att ladda och köra elbil. Ett nytt test visar att nästan alla elbilar slår diesel – även om de körs på dyr snabbladdning.
– En bil med låg förbrukning gör att du sparar tusentals kronor om året, säger Nils Sødal från NAF.
Norska Motor och NAF genomförde nyligen världens största räckviddstest i vinterförhållanden som kallas El Prix. I år utfördes vintertestet i halka och kyla i Norge och 24 elbilar kördes tills de dog. Testet fick en oväntad vinnare där Polestar 3 lyckades kamma hem vinsten med det bästa resultatet någonsin. Men förutom att räckvidden och laddhastigheten mäts i testet registreras även bilarnas förbrukning. Med hjälp av dessa siffror har NAF nu räknat ut vilken elbil som är billigast att köra under ett helt år.
Med hjälp av förbrukningssiffrorna från testet och priser för hemmaladdning och snabbladdning med en årlig körsträcka på 1200 mil vet vi nu också vad elbilarna kostar att köra. Då går det bland annat att fastställa att en Tesla Model 3, som hade lägst förbrukning i testet, kostar mindre än hälften att ladda hemma om året jämfört med en Mercedes G580.
– G-klassen från Mercedes har extra hög förbrukning. Resten av bilarna i testet förbrukar mellan 15 och 22 kilowattimmar per 100 kilometer, säger Nils Sødal från NAF.
Med samma beräknade körsträcka går det dessutom att räkna ut att en dieselbil med en förbrukning på 0,7 liter per mil kostar 15 120 kronor om året att tanka. Det gör att den bara är billigare än två elbilsmodeller – även om de bara snabbladdas. Mercedes G580 kostar 20 262 kronor och Voyah Dream kostar 17 820 kronor om året att snabbladdas.
Årlig laddningskostnad för 24 elbilsmodeller:
Modell | Hemmaladdning(1,42 kronor per kWh) | Snabbladdning(5,5 kronor per kWh) |
Tesla Model 3 Long Range med bakhjulsdrift | 2554 kr | 9 900 kr |
Kia EV3 | 2758 kr | 10 692 kr |
Volvo EX30 | 2946 kr | 11 418 kr |
BYD Seal U | 3013 kr | 11 682 kr |
Ford Explorer | 3133 kr | 12 144 kr |
Mini Countryman | 3166 kr | 12 276 kr |
Hyundai Ioniq 5 | 3183 kr | 12 342 kr |
Smart #3 Brabus | 3183 kr | 12 342 kr |
Polestar 3 | 3303 kr | 12 804 kr |
Peugeot e-3008 | 3320 kr | 12 870 kr |
BYD Sealion 7 | 3337 kr | 12 936 kr |
Xpeng G6 | 3337 kr | 12 936 kr |
Volkswagen ID.7 GTX Tourer | 3405 kr | 13 200 kr |
Peugeot e-5008 | 3422 kr | 13 266 kr |
Porsche Taycan | 3422 kr | 13 266 kr |
Audi Q6 e-tron | 3490 kr | 13 530 kr |
BYD Tang | 3592 kr | 13 926 kr |
NIO EL8 | 3694 kr | 14 322 kr |
Porsche Macan | 3762 kr | 14 586 kr |
BMW i5 Touring | 3779 kr | 14 652 kr |
Hongqi EHS7 | 3814 kr | 14 784 kr |
Lotus Emeya | 3899 kr | 15 114 kr |
Voyah Dream | 4597 kr | 17 820 kr |
Mercedes G580 | 5227 kr | 20 262 kr |
Källa: NAF Carup har räknat om priserna för hemmaladdning till svenskt rörligt elpris i januari inkl skatt och överföringsavgift.
Stora bilden Foto: NAF
LÄS MER:
William Karlsson är examinerad journalist och har bland annat arbetat på Sveriges Radio och Sörmlands Nyheter.