Vad händer om du aktiverar den elektriska parkeringsbromsen i full fart? Det går inte att göra handbromssladdar som förr i världen. Men knappen kan vara väldigt användbar i en nödsituation.
Den manuella handbromsen har nästan försvunnit helt från nya bilar. Ett fåtal bilmodeller har den fortfarande. Tidigare gick det att göra en handbromssladd med spaken, men få vet vad som händer när den elektriska handbromsen aktiveras i full fart. Konsumentsajten Consumer Reports testade nio bilmodeller i 8 km/h, 32 km/h och 96 km/h för att se vad som händer.
Det visade sig att den elektriska parkeringsbromsen stoppade bilarna helt, men det krävs att bromsknappen hålls inne helt tills bilen har stannat. Elmotorn som aktiverar parkeringsbromsen ökar bromsningen gradvis. Om du släpper knappen upphör bromsningen.
– Vi upptäckte att den elektroniska parkeringsbromsen stoppar fordonet. När parkeringsbromsen drar kan det bäst beskrivas som ett kraftigt stopp. Den totala upplevelsen hamnar någonstans mellan ett panikbromsning och normal inbromsning, säger Mike Crossen, biltekniker hos Consumer Reports.
Parkeringsbromsen kan därmed vara användbar om det skulle uppstå en nödsituation. Om det ordinarie bromssystemet slås ut kan parkeringsbromsen hjälpa dig att få stopp på bilen på ett relativt säkert sätt. Om föraren av någon anledning skulle tuppa av har passageraren en möjlighet att stanna bilen med bromsknappen. Du bör dock endast använda parkeringsbromsen under körning vid nödsituationer. Vissa biltillverkare varnar i sina bruksanvisningar för att användande under fart kan skada bilen. Det finns också bilmodeller, bland annat Volvo, som aktiverar bromsarna på alla fyra hjulen när du trycker på knappen.
Top Gear har provat den elektriska handbromsen under hög fart. De aktiverade handbromsen i 192 km/h på en Volkswagen Golf R, vilket du kan se i filmen här ovan. Bilen stannade snabbt och säkert. Car Expert testade elbilen Kia EV6 med samma resultat, men fick viss låsning på grusväg. Resultatet bör dock inte tas som garanti för att det fungerar likadant på alla bilar. Olika modeller och olika årsmodeller han ha olika funktionalitet.
LÄS MER:
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter