Detta avslöjar okända koderna på dina vinterdäck

Dina vinterdäck avslöjar mycket mer än du tror. Här är de okända symbolerna och koderna som många bilister missat. Därför är de viktiga att hålla koll på.

Just nu är det högtryck på Sveriges däckverkstäder. Kylan är redan här och nästa vecka blir det ännu kallare och risk för snö. Har du inte satt på vinterhjulen är det hög tid. Dina vinterdäck innehåller ett antal koder och symboler som avslöjar mer om däcken än du tror. Till exempel är det viktigt att veta hur gamla däcken är. En bilist fick nyligen rätt i ARN efter att ha köpt sex år gamla däck.

Experter råder att inte ha däck som är äldre än sex år, men har de förvarats svalt kan de hålla längre. Genom titta på däckets DOT-märkning kan du se både vilken vecka och vilket år de är tillverkade (se mer längre ner). Men koder och symboler på däcken avslöjar mycket mer än bara deras ålder.

Detta betyder märkningarna på dina vinterdäck

Altopp / Snöflinga – ett krav

Från och med den 1 december 2024 är det nya skärpta krav på användningen av dubbfria vinterdäck under vintertid. För att du ska få använda ett dubbfritt vinterdäck på bilar och släpvagnar till bilar med en totalvikt av högst 3 500 kilo krävs det att däcket ska vara märkt med symbolen ”alptopp/snöflinga” – ett berg med tre toppar och snöflinga. Symbolen kan även i vissa sammanhang benämnas 3PMSF (Three Peak Mountain Snow Flake).

Isgreppsmärkning

Det dubbfria vinterdäcket kan även ha en ”isgreppsmärkning” med en streckad issymbol, vilket innebär att däcket är testat och har klarat specifika gränsvärden vad gäller grepp på is. Denna märkning är däremot inte obligatorisk för vinterdäck. Men i vissa fall sitter de på så kallade nordiska vinterdäck som är säkrare i svenska vinterförhållanden.
För att ett däck ska få isgreppsmärkningen ska det klara ett isgreppstest som grundar sig på den internationella isgreppsmetoden (ISO 19447). För att få godkänt i testet ska däcket ha minst 18 procent bättre gränsvärden än jämförelsedäcket (standard ASTM F2493).

De sista fyra siffrorna i DOT-koden avslöjar däckets ålder. 3118 innebär att däcket är tillverkat vecka 31 år 2018. De andra siffrorna (exempel 4372) och bokstäverna (exempel KWUU) visar fabriksnummer och däckets typbokstäver. Foto: Continental

DOT-nummer – avslöjar åldern

Det är inte bara mönsterdjupet som avslöjar om ett däck är säkert eller inte. En viktig faktor är däckens ålder. Och precis som livsmedel, har däcken en tydlig datumstämpel. Det kallas DOT-kod och är en fyrsiffrig kod som finns på däcksidan och visar när däcket är tillverkat.

Om däcket har koden 3118 betyder det att det tillverkades vecka 31 år 2018. Koden gäller både sommardäck och vinterdäck. Problemet med gamla däck är att med tiden förlorar gummit de egenskaper det har som nytt. Däcket blir då hårdare, och ger sämre grepp. Vissa däckexperter hävdar att däcken bör bytas ut efter sex år, andra uppger att det går att köra längre om det förvarats svalt.

Däckets dimensionsbeteckning avser även vilken hastighet och belastningsindex det är godkänt för. Foto: Continental

Däckdimension

Varje bil har en angiven däckdimension i registreringsbeviset som är den som bilen typgodkänts med. Ibland kan vinterdäcken ha en annan dimension. Dimensionen anges i formatet 225/50-R 17 98H. 225/50-16, visar att däcket är 225 mm brett, har en profil på 50 och passar en fälg i storleken 17 tum. R står för radialdäck. 98 visar belastningsindex och bokstaven H visar hastighetsindex.

Belastningsindex

Däckets belastningsindex finns också på sidan av däcket. Siffrorna avslöjar hur mycket vikt ett däck kan bära vid normalt däcktryck. Ju högre numret är, desto tyngre bil klarar däcket. Om däcket till exempel har index 100 innebär det att däcket klarar en belastning på 800 kg. (Tänk att bilen har fyra hjul). Du kan se vilka belastningsindex olika index klarar i tabellen nedan. Detta är särskilt viktigt om du kör en tung bil, till exempel en större elbil. Det händer att bilägare köper däck med för lågt belastningsindex och glömmer att kontrollera indexet. Ditt belastningsindex finns angivet i bilens registreringsbevis och instruktionsbok.

Tabell över belastningsindex

Index som står på däcket och godkänd belastning i kg

IndexkgIndexkgIndexkg
50190906001301900
51195916151311950
52200926301322000
53206936501332060
54212946701342120
55218956901352180
56224967101362240
57230977301372300
58236987501382360
59243997751392430
602501008001402500
612571018251412575
622651028501422650
632721038751432725
642801049001442800
652901059251452900
663001069501463000
673071079751473075
6831510810001483150
6932510910301493250
7033511010601503350
7134511110901513450
7235511211201523550
7336511311501533650
7437511411801543750
7538711512151553875
7640011612501564000
7741211712851574125
7842511813201584250
7943711913601594375
8045012014001604500
8146212114501614625
8247512215001624750
8348712315501634875
8450012416001645000
8551512516501655150
8653012617001665300
8754512717501675450
8856012818001685600
8958012918501695800

Hastighetsklasser

Hastighetsindexet på däcket består av en bokstav som står för tillåten maximal hastighet som däcket klarar av. Bokstaven “T” står för 190 km/h och “H” står för 210 km/h. 

JLMNPQRSTUHVWY
100120130140150160170180190200210240270300

Slitagevarnare

På vissa däck finns slitindikatorer för mönsterdjupet som sitter i däckets mönster eller på däcksidan. De kan ha formen av bokstäverna “TWI”, en liten bild, siffra eller logotyp eller bara en upphöjning. Det är tydligt i lagstiftningen om däckens mönsterdjup. Om däcket inte har någon indikator kan du mäta dem
– Lagen säger att vinterdäck ska ha minst tre millimeters mönsterdjup på vinterdäck, säger Lasse Dahlqvist, expert hos Däckspecialisternas Riksförbund.

Ett vinterdäck med fyra millimeters mönsterdjup har inte långt kvar och då börjar det bli hög tid att byta. Snart kommer det att bli nedslitet och därmed olagligt.
– Sedan får man ta med i beräkning hur mycket det slits. En normal bilist sliter ungefär en till två millimeter per säsong, säger Lasse Dahlqvist. 

Energimärkning

När däcken är nya finns en papperslapp som visar vilken energiklass de håller i olika väglag. Där anges också att de är märkta med alptopp/snöflinga och isgreppsmärkning, samt vilken bullernivå de håller.

Rotationsriktning

Däckets rotatninsrikting markeras oftast på däcksidan med en pil samt orden “Rotation” eller “Direction”. Denna markerar i vilken riktning däcket måste monteras.

Tillverkningsland

Om du skulle vara intresserad av var ditt däck kommer ifrån går det att se på däckets sidovägg där det ofta står namnet på landet däcket tillverkades i.

ECE-typgodkännande / E-märkning

Om ditt vinterdäck har ett E markerat på sidan betyder det att däcket har testats och uppfyllt europeiska säkerhetsstandarder. Bakom E:et kan det även stå en siffra som visar vilket land däcket godkändes i. 

Gul och röd prick

Det finns ofta en gul och en röd prick på däcken. Detta är en märkning som förenklar jobbet i verkstaden när däcken ska monteras och hjulen balanseras. 

LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt