Företaget e-Revolt konverterar en förbränningsbil till elbil på bara åtta timmar. De har tagit fram ett kit med en speciell ram som kan användas till 42 olika bilmodeller.
Att skrota ut alla förbränningsbilar och ersätta dem med elbilar är knappast en klimatsmart lösning. Tillverkningen av en elbil släpper dessutom ut stora mängder koldioxid. Det allra bästa är om våra fina befintliga bilar skulle kunna konverteras till elbilar. Det har e-Revolt tagit fasta på och utvecklat bytesmoduler som ger bilen ett andra elektriskt liv.
Företaget i tyska Bayern har tagit fram en metod för att bygga om förbränningsbilar till elbilar på endast åtta timmar. Kostnaden är lägre än vad den varit tidigare. Ombyggnaden kostar mellan 12 000 och 15 000 euro, motsvarande 130 000 till 165 000 kronor. De startade med ombyggnader av Volkswagen Golf, men har nu en lista på 42 modeller som kan byggas om.
– Det är tillverkning. Det betyder att du måste tänka på hur du kan göra det snabbare och enklare. Men det här fungerar bara om du har mycket volym, eftersom du måste lägga ner mycket arbete och pengar i förväg för att utveckla allt detta, säger Rolf Behling, vd och teknisk ledare på e-Revolt, till Euronews Next.
e-Revolt har tagit fram en ram med en elmotor som monteras efter att den gamla motorn tagits ut ur bilen. De beskriver det som mer eller mindre en Plug-and-play-lösning. De har sökt patent på sin modulär lösning. Batteriet som används ger bilen en räckvidd på 25-30 mil, men kraftfullare batterier finns också. Företaget ska samarbeta med befintliga lokala bilverkstäder som utför bytet och byten i större skala i Tyskland enligt planen ska starta 2025.
– Biltillverkarna förstår att idén är ganska bra. Det beror på vilka personer du pratar med. Om du pratar med säljare så gillar de det inte eftersom de vill sälja en ny bil. Biltillverkarna gillar idén eftersom de säger att den cirkulära ekonomin är en mycket viktig fråga för dem, säger Rolf Behling till Euronews.
Så går bytet till
Först undersöker e-Revolt att den befintliga bilen klarar konverteringen till elbil och är i bra skick. Den befintliga motorn tas bort för att återanvändas. Motorn ersätts med en ram där det sitter elmotor, elektronik, kylning till batteriet och annan teknik som krävs i en elbil. Processen är standardiserad för ett antal bilmodeller.
Bilen får också ett nytt modernt infotainmentsystem med alla data som behövs i en elbil, till exempel räckvidd och laddningsdata för batterier. Enligt e-Revolt finns det också en tjänst för att hitta passande laddningsstationer under körning.
Bilen får en standardiserad elbilskontakt med Type 2/CCS-anslutning. Kontakten sitter under bilens gamla tanklock. Den ska även gå att snabbladdare på samma sätt som vanliga elbilar.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter