CATL blev först med att ta fram batterier som ska vara brandsäkra. I Kina införs stenhårda regler som förbjuder batteribränder. Nu provkörs elbilen – som en skateboard.
Kina införde i mitten av april en ny regel som ska göra det omöjligt för elbilsbatterier att börja brinna – även om något går snett inne i själva batteriet. Från den första juli i år träder de nya reglerna i kraft i Kina. Bland annat ska ett batteri som drabbas av så kallad thermal runaway (en reaktion som tidigare ofta lett till bränder) inte få fatta eld eller explodera överhuvudtaget. Röken som bildas får heller inte vara skadlig för dem som sitter i bilen. Bakgrunden till beslutet är delvis en uppmärksammad olycka i mars, där en Xiaomi SU7 fattade eld efter en kollision.
Ett annat krav är att batterier måste klara 300 snabbladdningscykler utan att börja brinna eller explodera, även om de sedan kortsluts. Dessutom införs krocktester där batteriets undersida slås i, för att se hur väl det står emot påfrestningar underifrån. Trots de stenhårda kraven var batteribranschen positiv till de nya kraven, även om de skulle innebära stora förändringar. Kinesiska CATL har redan nu har de som första tillverkare blivit det första företaget i världen att uppfylla de nya kraven, skriver Carnewschina.
CATL klarade de nya testerna med sitt Qilin-batteri, som introducerades på marknaden 2022. Batteriet har en energitäthet på 225 Wh/kg, och företaget som utförde testerna var China Automotive Technology & Research Center (CATARC). Efter att CATL klarade av testerna fick de också delta i en prisutdelning. Där meddelade representanter från företaget att de kommer att fortsätta arbeta aktivt med att förbättra batteriernas säkerhet. Att CATL uppfyller de nya kraven redan nu visar hur dominanta de faktiskt är idag inom batteribranschen.
I februari 2025 gick företaget ut med att över 18 miljoner elbilar runt om i världen är utrustade med batterier tillverkade av CATL. Företagets Qilin-batterier används av Aito, Zeekr, Li Auto, Xiaomi, Neta, Avatr, Lotus och flera andra välkända biltillverkare.
LÄS MER:

William Karlsson är examinerad journalist och har bland annat arbetat på Sveriges Radio och Sörmlands Nyheter.