Volvo Cars vd Håkan Samuelsson vill ha ett förbud mot bensin- och dieselbilar.
Under en konferens med Financial Times säger han att ”förbränningsmotorer tillhör det förflutna” och att förbud är bättre än bidrag.
– Mer effektivt för regeringar vore att sätta en tydlig agenda för en elektrisk framtid, säger han till Financial Times.
Volvo har som mål att hälften av försäljniingen ska vara helt elektriska bilar år 2025. Redan i år består 27 procent av försäljningen i Europa av laddhybrider. Men nu vill chefen Håkan Samuelsson gå ett steg längre.
Under ett biltoppmöte med Financial Times säger han att förbränningsmotorn är “en teknik från det förflutna” och välkomnar Storbritanniens förbud fölr nya bensin- och dieselbilar efter 2030.
– Ingen kan bygga ett framgångsrikt och lönsamt företag genom att förlita sig på incitament. Medan tillfälliga incitament kan hjälpa till att uppmuntra industrin att utvecklas på rätt sätt, kan det vara mer effektivt för regeringar att sätta en tydlig agenda för en elektrisk framtid.
I dag försöker många länder driva på elektrifieringen genom stora subventioner. Till exempel får svenska bilköpare från 1 april 70 000 kr i bidrag när de köper en elbil. Håkan Samuelsson tror att förbud är mer effektivt.
– Europa har ett stort tillfälle att leda övergången till hållbar rörlighet, och regeringar och företag bör arbeta tillsammans för att få det att hända.
Ännu så länge har Volvo bara en enda helt elektrisk modell, Volvo XC40 Recharge P8, nästa år kommer den elektriska C40. Trots att Volvo ligger efter tror Håkan Samuelsson att de kan bli ledande.
– Vi är övertygade om att premiumbilsegmentet kommer att bli helt elektriskt med tiden, och vår ambition är att vara ledande inom det segmentet, säger Samuelsson.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter