Svenskarna har inte alls sprit i tankarna längre. Här är orsakerna till att det en gång så hyllade biobränslet E85 har gått på pumpen.
– Nej, vi har inte E85 längre, utan det är HVO100 som finns i våra pumpar, säger en bensinstation till Carup.
Carups avslöjade att etanolet håller på att försvinna fick många reaktioner. Drivmedlet som spåddes en frälsande framtid slutade med platt fall. Men hur kunde det gå så illa?
– Efterfrågan har minskat radikalt från toppåren 2007-2012. En av anledningarna är att det sänkta förmånsvärdet för tjänstebilar försvann, säger Anders Norén på branschorganisationen Drivkraft Sverige.
En annan orsak är att milkostnaden för E85 blir högre än för bensin, inte ens de 170 000 etanolbilar som finns kvar tankas med etanol. En av stationerna som tagit bort E85 och ersatt med det nya miljöbränslet HVO100 är Circle K i Kristianstad.
– Nej vi har inte E85 längre, utan det är HVO100 som finns i våra pumpar, säger stationen. I slutet sålde de knappt något E85 längre.
– Men allt sådant måste ni ta med Circle K centralt. Vi kan inte svara på några frågor, säger den anställda på macken.
Även på Ingo har man börjat montera ner pumpar.
– Efterfrågan på E85 är väldigt låg så vi utvärderar hela tiden om vi ska ersätta det med något annat likvärdigt drivmedel på några av våra stationer, säger Erika Johansson Sverigechef hos Ingo.
Enligt lagstiftningen måste de kunna erbjuda ett miljövänligt drivmedel.
– Då är det HVO100 som ligger närmast, säger Erika Johansson.
Försäljningen av etanolbilar fortsätter också att rasa. Enligt statistiken blir det sämre för varje år och snart kan den sista bilen ha sålts.
– Det registreras fortfarande nya E85-bilar i Sverige men på en blygsam nivå och det erbjuds väldigt få modeller då efterfrågan minskat. Hittills i år har det registrerats 2 % E85-personbilar och 1 % lätta lastbilar som går att köra på E85, säger Anders Norén.
För tillfället har E85 ökat en aning. Men experterna tror att det är sista dödsrycket innan begravningen.
– Försäljningen av E85 varierar hela tiden beroende på hur högt priset är i förhållande till bensinpriset. Just nu är E85-priset betydligt lägre än bensinpriset och troligen därför ser vi en viss uppgång av E85 försäljningen just nu. Men det är fortfarande på väldigt låga nivåer, säger Anders Norén.
LÄS MER:
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter