Nu har det framkommit nya uppgifter på hur det gick till när Elon Musk valde att sparka hela sitt laddningsteam. En misslyckad presentation som inte imponerade på Musk gjorde att 500 anställda fick lämna företaget. Sedan ångrade han sig och fick försöka ta tillbaka personal.
Teslas laddningsteam ska ha haft stora förhoppningar den 15 maj, dagen innan deras chef Rebecca Tinucci skulle ha ett möte med Elon Musk. Några veckor innan hade 10-20 procent av de anställda i gruppen fått avgå. Därför såg Teamet mötet som en stor möjlighet att få planerna på en massiv utbyggnad bekräftade av Musk. Mötet kunde dock inte gå sämre.
Efter att Tinucci ska ha presenterat gruppens planer för Musk var han inte nöjd. I stället krävde han att hon skulle sparka flera i laddningsteamet. Laddningschefen ska då ha sagt att det bara skulle skada utvecklingen av verksamheten, men Musk vek sig inte utan valde då att avskeda både henne och de 500 anställda i laddningssgruppen.
Uppgifterna om hur mötet ska ha gått till kommer från Reuters som ska ha intervjuat åtta tidigare anställda i Teslas laddningsgrupp. Efter massavskedningarna har Elon Musk skrivit på X att Tesla kommer fortsätta utöka sitt laddningsnätverk som i dag står för 60 procent av alla superhastighetsladdare i USA. Följden är att företaget nu försöker få personal från laddningsteamet ska komma tillbaka.
– Tesla kommer att spendera över 500 miljoner dollar på att utöka vårt Supercharger-nätverk för att skapa tusentals NYA laddare i år, ska Elon Musk ha skrivit, enligt Reuters.
500 miljoner dollar kan låta mycket, men enligt två tidigare anställda från laddningsgruppen ska det vara en betydande minskning av budgeten som var planerad för 2024. Enligt analysföretaget EVAdoption stämmer också detta då en budget på 500 miljoner dollar skulle innebära att Tesla bygger 77 procent mindre superladdare per månad jämfört med vad de gjorde i april 2024.
Reuters har också tagit del av information från Tesla anställda och brev som skickats från biltillverkaren som bevisar att utvecklingen av laddare pausats på flera ställen. Bland annat ska Teslas energiteam fått i uppdrag att ringa olika Tesla partners för att avsluta kommande laddkonstruktionsprojekt.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter