Därför ska Euro Ncap krocktesta tunga lastbilar

De står bara för 3 procent av trafiken, men är inblandade i 15 procent av dödsfall i trafikolyckor. Nu meddelar Euro Ncap att de kommer att börja krocktesta tunga lastbilar från 2030. Redan nu tillkännager de delar av kraven som lastbilarna måste klara. 

Medan personbilar mäts minutiöst och krocktestas från flera håll finns det idag färre krav på tunga lastbilar. De står enligt Euro Ncap bara för 3 procent av trafiken, men är inblandade i 15 procent av dödsfallen på vägarna. Olyckor mellan tunga lastbilar och utsatta trafikanter uppges dessutom stå för 25 % av alla dödsfall inom olyckskategorin.  

Nu meddelar Euro Ncap att de ska börja krocktesta lastbilar men först 2030. Alla lastbilar som krocktestas kommer att få ett Truck Safe-verktyg. DAF, Scania, Volvo och ZF samarbetar redan med Euro Ncap i arbetet.
– Tyvärr, när lastbilar är inblandade i olyckor, innebär deras storlek och vikt att det finns en större risk för dödsfall – särskilt för mer sårbara trafikanter, uppger Euro Ncap

Planen är att de nya säkerhetsbetygen ska ge säkrare lastbilar både vid krockar med andra fordon på vägar och olyckor med utsatta trafikanter i städer. Olyckor mellan lastbilar och utsatta trafikanter (VRU) står för närvarande för 25 % av alla dödsfall i EU, där fotgängare och cyklister står för över en fjärdedel av dessa. De nya testerna kommer att efterlikna verkliga kollisioner och uppmuntra tillverkare att anpassa kollisionsundvikande teknologier och förbättra förarens syn.

Från 2027 kommer det att krävas ökade aktiva säkerhetskrav kring manövrering; sedan år 2030 kommer Euro NCAP att starta krocktestning av lastbilar. Fordonen kommer att testas per sektor och kommer att fokusera på stadsleverans, landsvägsdistribution, långdistanstransporter samt tipp- och sopbilar. Den första versionen av betyg kommer att tillkännages i november 2024.

Säkerhetstekniker för lastbilar som utvärderas av Euro NCAP

  • Intelligent Speed Adaptation (ISA)
    Hastighet är välkänt för att vara en bidragande faktor i många olyckor och även om lastbilar har topphastighetsbegränsare för motorvägar, förhindrar de inte fortkörning på andra vägtyper. ISA kan automatiskt läsa av hastighetsgränsen och kontrollera fordonets hastighet, vilket innebär att föraren kan fokusera på vägen och inte oroa sig för att bryta mot lagen. Systemet använder kameror och GPS-kartläggning för att identifiera rätt gräns och varna föraren om de överskrider gränsen eller till och med hindrar lastbilen från att köra fort i första hand. Dessa system kan till och med läsa de variabla hastighetsgränserna som vi ser på våra motorvägar och motorvägar.
  • Autonomous Emergency Braking (AEB)
    AEB har monterats på lastbilar i några år och använder radar monterade framtill, ibland med hjälp av en kamera för att identifiera kollisionsobjektet. Dess prestanda har dock inte varit lika hög som personbilar där vi ser en minskning med 40 % vid krockar fram och bak. Euro NCAP tror att dessa system skulle kunna vara bättre och bidra till att minska de 9 % av dödsfallen i bilpassagerare och 17 % av dödsfallen för lastbilspassagerare som inträffar när en lastbil kör på baksidan av ett annat fordon.
  • AEB Vulnerable Road Users (AEB VRU)
    Euro NCAP har testat AEB för fotgängare sedan 2016, och alla nya bilar kommer att reagera och bromsa för korsande fotgängare – vuxna och barn. Det är dock bara en lastbil som har ett system i produktion. Dessa system slår ofta ihop kameror och radardata och varnar föraren eller bromsar till och med automatiskt. Euro NCAP vill att alla tillverkare ska montera AEB-system som inte bara kan upptäcka korsande fotgängare utan även cyklister och till och med eScooter-förare. Man tror att system som dessa skulle kunna förhindra en tredjedel av alla olyckor med lastbil till fotgängare.
  • Filhållningssystem (LSS)
    Lastbilar som kör av vägen eller svänger in i motsatt körfält står för 40 % av dödsfallen i singelolyckor och 4 % av dem från frontalkrockar. Filhållningssystem kan förhindra dessa krockar och även om en varning är obligatorisk i nya fordon kommer Euro NCAP att testa för system som kan förhindra att fordonet flyttar sig ur körfältet genom att aktivt styra fordonet. Filhållningssystem använder kameror för att identifiera vita linjer och vägkanter där det inte finns några vita linjer, vilket hjälper till att minska trötthet och göra våra vägar säkrare.
  • Nearside Turn AEB and Move Off Prevention
    Det finns vissa krockar där lastbilarnas grundläggande design är en bidragande faktor – hytterna är högt upp från vägen.
    Även om de erbjuder en överordnad körställning för att hjälpa förare att manövrera fordonet, gör de det svårt för förare att se fotgängare och cyklister nära lastbilen.
    Kollisioner som denna representerar cirka 6 % av alla dödsfall och kan delas in i två typer:
    • de där en lastbil svänger till nästa sida över en cyklists väg,
    • där en fotgängare blir påkörd när lastbilen kör iväg från vila.
    • Lastbilstillverkare svarar på detta genom att öka det som kallas direkt sikt – lägre hytter, större fönster och låga fönster i passagerardörren.
      Euro NCAP kommer att testa system som kan identifiera en förestående kollision med cyklist eller fotgängare och ingripa snabbare än en uppmärksam förare skulle göra. Dessa system använder sensorer på framsidan och sidan av fordonet som aktivt skannar dessa döda vinklar och gör Europas stadsgator säkrare.
  • Kameraövervakningssystem (eMirrors)
    Monteringen av elektroniska speglar (eMirrors) ersätter effektivt en faktisk spegel med en liten kamera och ger ett stort synfält med mindre bildförvrängning än motsvarande speglar.
    I vissa fall kan de till och med anpassa sikten till körsituationen (t.ex. ge en bredare vinkel när ett ledat fordon svänger så att föraren fortfarande kan se baksidan av släpet).
    Dessa system kan också vara särskilt användbara när de är integrerade med informations- och varningssystem för döda vinkeln, för att fokusera förarens uppmärksamhet på förarhytten där den potentiella faran kan ses, identifieras och undvikas.