Två svenska ”skrotbilar” har sålts för 330 000 kr.
Det ena ladufyndet, en Volkswagen Bubbla från 1951, gick för 230 500 kr på auktion.
– Ja, för dom flesta är nog detta skrotbilar men för oss som älskar gamla folkvagnar handlar det om eftersökta rariteter, säger Michael Luft, ansvarig för Bilweb Auctions.
I dagarna avhölls samlarbilsauktionen Bilwebauctions och många bilar gick för höga priser, trots att skicket i en del fall var högst tveksamt. En ”skrotbil” som såldes under dagens auktion är en VW bubbla typ1 från 1951 med delad bakruta och soltak. Bilen gick under klubban för över 230 500 kr. Den andra skrotbilen – också en Typ 1 med delad bakruta – klubbades för 98 500 kr.
– Det var stort intresse inte minst för folkvagnarna och vi hade en fin cab som gick för över 220 000 kr. Som vanligt också många bud på äldre Volvobilar och i synnerhet fyra P1800:or som alla såldes till bra priser, säger Michael Luft.
Den ovanliga Bubblan som gick för 230 500 kr har stått okörd i närmare femtio år. Bilen är registrerad som årsmodell 1951, men kan vara en 52:a. En mycket ovanlig radio sitter på plats, förmodligen sedan bilen var ny. Det är mycket ovanligt att en så tidig Volkswagen med originalmonterat soltak säljs.
– En VW bubbla av typ 1 med delad bakruta betingar ett högt värde även om den är i skick som liknar en skrotbil, säger Michael Luft.
En ännu risigare Bubbla från 1950 såldes för 98 500 kr. Där får köparen plocka ihop bilen med delar från en annan Bubbla som medföljer. Men de nya nummerplåtarna från 1973 är åtminstone i nyskick.
– En split-Folka anses bland hardcore-entusiasterna med smak för de tidiga modellerna som den hårdaste varianten att återuppliva idag. Och finaste. För det här är just ett finsmakarprojekt. Och det vackraste av allt, de första nya skyltarna från registerombildningen 1973 ligger i sin originalförpackning, skriver värderingsmannen Peter Sundfeldt.
Maths Nilsson är grundare av Carup.