På det gamla RAF-flygfältet Thurleigh har 14 000 bilar stått och rostat bort.
Vissa av dem är klassiker från Audi, BMW, Porsche och Saab. Skrotningsprogrammet i Storbritannien ledde till att många skrotade fullt fungerande exklusiva bilar för drygt tio år sedan.
Fortfarande står 10000-tals bilar runt om i Storbritannien efter satsningen Car Scrappage Scheme. Skrotningspremie skulle få fart på den katastrofala bilförsäljningen i landet efter finanskrisen. Nu har skrotningsprogrammet uppmärksammats igen sedan Tesla dragit igång ett liknande program i Storbritannien. Kritikerna fruktar att klassiska bilar ska skrotas igen.
Bilägarna fick 15 000 kronor om de skrotade en bil de ägt i ett år eller mer och samtidigt köpte en fabriksny bil. Erbjudandet blev en succé och 400 000 britter körde sin gamla bil till skroten. Nybilsförsäljningen ökade med 26 procent och satsningen kostade över fem miljarder kronor för den brittiska staten.
De flesta bilarna återvanns och skrotades. Men vissa av bilarna ställdes upp på gamla flygfält från andra världskriget. Fortfarande står 10 000-tals bilar står fortfarande kvar på flygfält. Bara på det gamla RAF-flygfältet Thurleigh i Bedfordshire står 14 000 bilar.
Enligt Top Gear skrotades bland annat 14 Audi Quattro, 13 BMW 635 CSI, 4 BMW M535i, 6 BMW 8-serien, 10 Mazda RX7, 32 Peugeot 205 GTI och 3 Porsche 928. Andra klassiker som som skrotades var ett större antal Saab 900 turbo och 9000 turbo och ovanliga Volvobilar, bland annat flera Volvo P1800 ES. Även amerikanska klassiker som Ford Mustang GT skrotades bort. Bilarna kommer med stor sannolikt att pressas till skrot allteftersom man hinner med eftersom Thurleigh också används som förvaringsplats för nyare bilar.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter