Flera tidningar publicerar uppgifter om att den sänkta reduktionsplikten skulle ge dyrare diesel för konsumenterna. Men uppgifterna är osanna, även om bränslebolagen hävdar detta i intervjuer. Fakta är att dieseln blir cirka fem kronor billigare vid pumpen om dagens marknadspriser står sig.
– Jag tror att bolagen har blivit felciterade när de blivit intervjuade, säger Ebba Tamm hållbarhetschef på branschorganisationen Drivkraft Sverige.
ANALYS – ÅSIKTERNA ÄR SKRIBENTENS EGNA. Av oklara skäl sprids det rena lögner om dieselpriset efter att regeringen och Sverigedemokraterna gjort upp om att sänka reduktionsplikten till sex procent, jämfört med dagens nivå på 30,5 procent på dieseln. Bland annat uppger Aftonbladet, Teknikens Värld, Auto Motor och Sport och Vi Bilägare att uppgörelsen kan göra dieselpriset högre än idag. Med fakta och några enkla räkneexempel ska vi visa att det är en lögn.
Vi kan tycka vad vi vill om att reduktionsplikten sänks och att koldioxidutsläppen höjs, men det är viktigt att fakta blir rätt och att myter och lögner inte sprids. Missuppfattningarna som sprids tycks bero både på ekonomiska egenintressen och okunskap. Men här ska jag försöka förklara hur det ligger till och varför dieseln faktiskt kommer att bli billigare, allt annat lika.
Idag är reduktionsplikten 30,5 procent på diesel. Det innebär att det i praktiken måste blandas in cirka 40 procent biobränsle i dieseln. Biobränslet är betydligt dyrare än den fossila dieseln. Råvarupriset på en liter HVO100 är omkring 20 kronor före moms. Idag är råvarupriset på den blandade dieseln i pumpen omkring 12,50 kronor före skatt och moms.
Det innebär att den fossila delen av dieseln på cirka 60 procent kostar ungefär 4,50 kronor, medan de 40 procent som består av Fame och HVO kostar cirka 8 kronor. (Uträknat från bolagens listpriser) Om inblandningen av HVO och Fame sänks till 8 procent, vilket krävs för en reduktionsplikt på 6 procent kommer det sammantagna råvarupriset på dieseln i pumpen att gå ner till cirka 8,50 kronor utifrån dagens nivåer. En prisskillnad på fyra kronor jämfört med idag, när momsen på 25 procent lagts på blir det fem kronor jämnt vid pumpen.
– Den fossila delen av dieseln kan gå upp om det blir en bristsituation. Jag tror att bolagen har blivit felciterade när de blivit intervjuade, för det är inte sannolikt att priset vid pump ska gå upp då reduktionsplikten minskas utan det är det fossila dieselpriset som kan gå upp om det blir brist på den, säger Ebba Tamm, hållbarhetschef för branschorganisationen Drivkraft Sverige.
Bränslebolagen hävdar att det kan bli brist på diesel i Sverige, trots att ungefär hälften av det bränsle som raffineras i Sverige exporteras utomlands. Sverige är dock ensamma om att använda Mk1-diesel, vilket gör att en omställning nu måste ske, övriga Europa använder Mk3-diesel. För att sänkningen ska utebli måste det fossila dieselpriset i Sverige öka med 50 procent samtidigt som priset i omvärlden står stilla, vilket är totalt osannolikt. Sverige är inte en isolerad ö. Att en mindre del av prisminskningen äts upp kan dock inte uteslutas helt, om bolagen inte kan ställa om till att producera Mk1-diesel.
– Sverige är det enda land som använder MK1-dieseln som har bättre köldegenskaper och i vissa aspekter är renare än den diesel som används inom EU. Det är tre raffinaderier i Sverige, ett i Finland och ett i Danmark som framställer Mk1-diesel till Sverige. Det kan innebära att vi behöver gå ut i Europa och köpa Mk3-diesel av vinterkvalitet och därför kan det bli brist på just den kvaliteten, förklarar Ebba Tamm.
En annan uppgift som sprids frekvent i tidningar är att reduktionsplikten skulle ha gjort oss mer oberoende av råolja och import av olja och mindre känsliga för prissvängningar. Detta är inte heller sant, då nästan all HVO och annan biodiesel produceras utomlands. Och den lilla del som görs i Sverige görs nästan enbart på importerade råvaror.
– Den mesta HVO som används tillverkas utomlands. Den HVO som görs i Sverige görs både på svensk tallolja men också av mporterade råvaror. Det finns en förhoppning att göra det på skogen, men idag finns inga stora kommersiella anläggningar för det idag, säger Ebba Tamm.
Jag har ingen åsikt om det är rätt eller fel att drastiskt sänka reduktionsplikten, jag är inte tillräckligt insatt i hur biodieseln produceras för att veta och ha en klar åsikt. Greenpeace är emot biodiesel, Miljöpartiet är för, det visar hur oklar frågan är. Det är väldigt svårt för den enskilde att veta om biodieseln är bra eller dålig utifrån den minimala mängd forskning om klimatpåverkan som redovisats.
Men jag tillåter mig att spekulera i varför bränslebolagen sprider lögner och är så starkt emot en sänkt reduktionsplikt och så gärna vill fortsätta blanda in stora mängder biodiesel. Att de skulle vara felciterade tror jag inte på. Och det handlar inte om ett tvättäkta miljöengagemang. Naturligtvis blir vinsten större om man säljer stora volymer av något som kostar 20 kronor per liter, istället för att sälja något för 7,50 kronor per liter. Deras höga vinster på biodieseln ryker all världens väg nu, och de försöker prata ner prissänkningen för att behålla en del av marginalen. Ingen kommer att få mig att tro att en bränsledirektör är en sann miljövän utan dolda agendor.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter