Väntelistorna har bytts ut mot fyllda lager och Tesla har problem att sälja bilar till vanligt folk. Enligt anställda fungerar inte de gamla säljmetoderna via nätet när företaget måste hitta nya bilköpare. Dessutom börjar modellerna bli föråldrade.
– Det som har fungerat kommer inte fungera längre, säger en tidigare chef till Business Insider.
Tesla står inför minskad konsumentefterfrågan samt ökad konkurrens från både traditionella biltillverkare och nya kinesiska konkurrenter. Företaget överväger nu att börja använda mer traditionella försäljningsmetoder för att öka försäljningen. Business Insider har intervjuat 14 nuvarande och tidigare anställda från Teslas säljavdelning i Nordamerika, som berättar att företagets säljteam har kämpat för att anpassa sig till en mycket annorlunda marknad.
De intervjuade personerna säger också att Tesla under de senaste två åren har erbjudit rabatter, omorganiserat sina säljteam upprepade gånger, flyttat försäljningsmål och vacklat mellan att erbjuda provisioner till säljare och att hota med uppsägning och inte bättre prestationer genomförs. Inget har gett någon vidare effekt.
Tesla står inför minskad konsumentefterfrågan samt ökad konkurrens från både traditionella biltillverkare och nya kinesiska konkurrenter. Företaget överväger nu att börja använda mer traditionella försäljningsmetoder för att öka försäljningen.
Företagets försäljningsmodell som går ut på att sälja direkt till kunder, utan traditionella reklam- och försäljningsstrategier. Detta tillvägagångssätt fungerade väl när Tesla var en pionjär inom elbilar, men har lyckats mindre bra när konkurrensen hårdnat och marknaden mognat.
Nu tror några av Teslas säljare att det är dags för företaget att börja agera som en traditionell biltillverkare, enligt Business Insider.
– Tesla är vid en brytpunkt, säger en tidigare chef, som arbetat på företaget i flera år, till Business Insider, och fortsätter:
– Det är dags att kasta ut den gamla manualen. Det som har fungerat kommer inte fungera längre.
De butiker som Tesla faktiskt har används mest i syfte att utbilda och lära personer om Tesla som företag och dess vision, mer än att faktiskt sälja bilarna.
– Musk har gjort det klart att Teslas försäljningsrådgivare inte borde ha något gemensamt med den stereotypa “slemmiga säljaren” på traditionella återförsäljare, sa en anställd, till Business Insider. Fem andra anställda sade att:
– Den ideala säljrådgivaren är en person med ett stort intresse för teknik och en passion för Musks uppdrag – att ha en bakgrund inom försäljning är en icke-faktor.
Men nu har strategin sviktat, de långa väntelistorna har tunnats ut och produktionen går snabbare än leveranserna. Tre nuvarande och tidigare chefer säger till Business Insider att om Tesla ska lyckas sälja bilarna i deras fulla lager, så måste de anställa erfarna säljare.
För två år sedan tog Tesla ett litet steg i den riktningen, man började anställa personer med erfarenhet från tidigare försäljningsyrken. Men för att lyckas nå effekt behövs även provisioner, det menar anställda på Tesla som talat med Business Insider. Provisioner är något som inte använts speciellt mycket sedan lanseringen av Model 3 för sju år sedan. För ett år sedan införde biltillverkaren små provisioner, men efter att flera inte fått något betalt slutade man med provisioner andra kvartalet i år, skriver Business Insider.
Rädsla är istället en vanlig motivationsteknik hos Tesla, säger sju nuvarande och tidigare anställda till Business Insider. Tio anställda säger till tidningen att de såg sina dagliga försäljningsmål förändras nästan varje vecka. Dessutom sköt deras försäljningsmål i höjden när prestationssiffrorna försenades i februari 2023, och en del såg sina mål fördubblas.
2023 började Tesla erbjuda prisrabatter, vilket tär på vinstmarginalerna men kan öka den totala omsättningen. Tesla misslyckades däremot med att lösa sina problem med överproduktion, enligt Business Insider. De skriver att prissänkningarna till en början hjälpte till att få högre rullians, men senare ledde rabatterna till att en del kunder blev skeptiska över värdeminskningar och blev då mer avvaktande till köpprocessen.
Musk har viftat bort oro för att Tesla kan kämpa för att sälja sina fordon. Business Insider skriver att Elon Musk tidigare i år sa att hans företag var “mellan två stora tillväxtvågor” och skyllde bland annat på stigande räntor och ekonomisk osäkerhet. Men tio anställda berättade för tidningen att de tror att Tesla fortfarande kämpar för att övergå från att sälja till “early adopters” i ett tillväxtstadium till att sälja till en bredare marknad i mognadsstadiet.
En annan nyckelfråga i försämrade försäljningssiffror är den åldrande produktportföljen. Visserligen släppte företaget Cybertruck i fjol, men i jämförelse med övriga modeller kan den snarare ses som ett “nischat” fordon. Dessutom säljs den bara i Nordamerika. Innan dess var den senaste bilen Model Y som lanserades för fyra år sedan, en evighet i bilvärlden.
– Vi kan inte ta emot beställningar om vi inte har nya produkter, säger en tidigare chef som är orolig över bristen på nya produkter, till Business Insider. Musk har inte gett något tydligt besked om när en ny Tesla skulle kunna lanseras.
LÄS MER:
Erik Aspegrén skriver för Carup, har studerat ekonomi och design och har en bakgrund hos återförsäljare som Porsche och BMW.
Nås på [email protected]