Begagnade elbilar är iskalla i Sverige och har blivit som Svarte Petter för bilhandlarna. Efter chocksänkningen av dieselpriset är det nu ännu värre. Bilarna är så svåra att sälja att många istället måste exporteras ut från Sverige. Elbilsomställningen i Sverige har blivit till ett klimatbedrägeri när bilarna nu försvinner utomlands.
Det krävs att en elbil körs minst 5000 mil för att bli mer klimatsmart än en bensinbil. Men när en begagnad elbil som privatleasats i Sverige lämnas tillbaka säljs den ofta inte vidare i Sverige. Så luras vi på både klimatnytta och klimatbidrag. Begagnade elbilar är så svåra att sälja i Sverige att de istället lämnas på auktion och sedan försvinner utomlands.
Siffrorna från 2023 talar sitt tydliga språk. Var fjärde begagnad elbil som säljs lämnar landet, upp över 100 procent fån året innan. Det är en katastrof för elbilsomställningen. Jag har borrat ner mig i statistiken och försökt följa bilarnas väg bort från Sverige. De flesta av bilarna som exporteras är privatleasingbilar. De såldes med fina klimatlöften, men när bilarna körts i tre år försvinner de bort från Sverige. Vi är nu mitt i baksmällan från privatleasinghypen.
Först var jag arg på generalagenterna och bilhandlarna och tänkte att de var cyniska som cashade in klimatbonus på 50 000-70 000 kronor, privatleasinghyror och sedan skickar iväg bilarna utomlands för att göra ännu lite större vinst. Men efter att gjort efterforskningar och pratat med flera bilhandlare tänkte jag om. Det finns helt enkelt nästan inga bilköpare i Sverige som vill ha begagnade elbilar.
Generalagenter och bilhandlare har helt enkelt inget val, eftersom få vill köpa bilarna i Sverige. Så här går det till när någon lämnar tillbaka sin privatleasade elbil: Efter två eller tre år kommer bilen tillbaka till en handlare. Men många handlare har redan på förhand gett upp att få bilen såld i bilhallen. Det kan bli stående i månader och år. Istället för att bli sittande med Svarte Petter läggs bilarna ut på auktion hos företag som BCA, Handlarbudet och Trading Solutions. Där kan alla svenska bilhandlare bjuda på bilarna – men oftast är det utländska aktörer som bjuder högst och köper upp de svenska elbilarna.
Efterfrågan på begagnade elbilar i Sverige är så liten att bilarna inte stannar här när det finns fri rörlighet för dem inom EU. Efter den kraftiga sänkningen av diesel- och bensinpriset vid nyår har det blivit ännu värre, uppger flera bilhandlare jag pratat med. Vissa bilhandlare skyr just nu begagnade elbilar som pesten. Efter nyår har efterfrågan på dieselbilar istället ökat kraftigt hos den breda gruppen av bilköpare. Att ha en elbil i lager kan förutom räntekostnaderna innebära kraftig värdeminskning på kort tid.
Det är otroligt synd, för om det här fortsätter försenar vi vår klimatomställning med flera år. Vi journalister skriver jättemycket om nya kommande billiga elbilar för 250 000 kronor, men de bilarna finns ju redan. Det går att köpa en jättefin begagnad Volkswagen ID.3 eller BMW i3 för 250 000 kronor. Men väldigt få verkar vilja ha de bilarna längre i Sverige. Vi köper hellre en bensin- eller dieseldriven bil som kostar 50 000 kronor mindre och lägger besparingen på att tanka. De bilarna är lätta att sälja just nu.
Hur kunde det bli så här? Vi kan konstatera att vi människor är ett kortsiktigt släkte och mest agerar utifrån hur vinden blåser för dagen. För mindre än två år sedan stod bränslepriserna på topp. Då ville alla ha elbil och priserna på begagnade elbilar skenade uppåt. En begagnad elbil var ofta dyrare än en ny. 1,5 år senare är bilden den diametralt motsatta och elbilarna är väldigt svårsålda på andrahandsmarknaden.
Det har också mycket med trygghet att göra. Elbilarna är nya och oprövade och ingen vet säkert vilka reparationer som kan behövas efter några år. Batteriet försämras inte så mycket, men bilarna säljs utan ett tillförlitligt batteritest vilket oroar i onödan. Efter åtta år är batterigarantin borta på bilarna, då riskerar ägaren i värsta fall ett batteribyte för 200 000 kronor, även om det hittills varit mycket ovanligt.
Men ingen vill köpa grisen i säcken, och bilhandeln ligger långt efter när det gäller att trygga begagnatköparna av elbilar och visa på fördelarna. Att de flesta begagnade elbilar säljs helt utan batteritest är märkligt, idag finns det tillförlitliga test som visar hur batteriet mår och undanröjer osäkerheten.
Om inte Sverige ska tömmas helt på elbilar måste bilbranschen ta sig i kragen och göra den begagnade elbilen till en mer attraktiv produkt. Att återigen ropa på hjälp från politiskt håll kommer inte lösa problemet. Mitt råd till dig som bilköpare är att inte tänka så kortsiktigt, om ett år kan soppan vara tokdyr igen. Då är det dieselbilen som är Svarte Petter igen. En bra begagnad elbil för 250 000 kronor är ett fynd om du tänker lite långsiktigt.
LÄS MER:
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter