Toyota har länge varit skeptiska till elbilar och sålde bara 24 466 helt elektriska bilar förra året. Men nu lovar nya vd:n Koji Sato att sätta fart och prioritera elbilar.
Beskedet kommer i elfte timmen – Toyota är på god väg att bli bilvärldens svar på Nokia med en skrattretande marknadsandel på 3,3 promille.
ANALYS – ÅSIKTERNA ÄR SKRIBENTENS EGNA. Toyotas förre vd Akio Toyoda, 66, har länge varit en av bilbranschens största elbilsskeptiker och vid ett flertal tillfällen riktat kritik mot den snabba elekfrifieringen. Med en ny vd vid ratten verkar det bli ändring hos Toyota som förra året bara sålde 24 466 av världens 7,2 miljoner nya elbilar. Det betyder att världens största biltillverkare har skrattretande 3,3 promilles marknadsandel inom branschens snabbaste segment.
Nya vd:n Koji Sato, 53, lovade under en presskonferens att drastiskt förändra Toyotas långsamma elbilbilsstrategi, uppger Reuters. Men det kommer inte gå över en natt, först 2026 kommer Toyotas nya elbilsplattform. Många investerare och miljöakvitister har med all rätt riktat stark kritik mot Toyota för den långsamma övergången.
Toyota är på god väg att bli bilvärldens svar på Nokia, så det är det hög tid att agera. Mycket talar för att det redan är för sent, då Tesla nu tjänar fem gånger mer per bil än vad Toyota gör. När Toyotas nya elbilsplattform är klar om tre år finns det risk för att den redan är totalt passé och i likhet med Nokia riskerar Toyota sin position som total marknadsledare genom att stå utanför ett snabbt teknikskifte.
– Konkurrenskraften och kostnaderna för elbilar kommer att bli en mycket stor utmaning, erkände Koji Sato under presskonferensen.
Redan den 1 mars ska Tesla presentera sin Master Plan 3 som förväntas utmana Toyotas position som världens största biltillverkare. Räkna med att Elon Musk visar en ny åtråvärd och billig elbil som större delen av världen har råd med. Det kommer inte hålla att Toyota ska vänta till 2026 med att komma med en ny elektrisk plattform – då blir företaget ett nytt Nokia. Att företagets första elbil Toyota bZ4x tappat hjulmuttrarna och floppat i räckviddstest känns på något sätt symptomatiskt.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter