Däckjätten Continental går ut med uppmaning till alla bilister i jul. När bilen är fullastad ökar riskerna. Varannan svensk bilist vet inte vilka regler som gäller.
– Rätt däcktyp, rätt mönsterdjup och rätt lufttryck är tre helt avgörande faktorer, säger Per Linder, produktchef på Continental.
Miljontals bilister förbereder sig inför julresorna med bil. I år väntas den 23:e december bli en väldigt stor resdag på vägarna. Förhoppningsvis har alla bilister skiftat till vinterhjul, men det är lätt att glömma de viktiga däckkontrollerna. Däckjätten Continental uppmanar alla bilister att kontrollera vinterdäcken.
– Att använda vinterdäck vid vinterväglag är en självklarhet, men det går inte att nog poängtera hur viktigt det är att ha tillräckligt mönsterdjup på sina däck. Vet man att det är längesedan man kollade mönsterdjupet tycker jag att man genast ska göra det, säger Per Linder, däckexpert och produktchef på Continental Däck Sverige.

När bilen är tungt lastad infrö julresan ökar riskerna. Med högre vikt på bilen blir det större påfrestningar och köregenskaperna kan bli sämre.
– Många underskattar vad packning och passagerare gör för bilens totalvikt. När det kommer till lufttryck kan det vara stor skillnad mellan rätt tryck för en tom bil och en fullpackad bil. Är bilen fullastad behöver du högre tryck, säger Per Linder.
Att ha för lågt däcktryck är ett vanligt missstag. Har du inte kollat lufttrycket efter ditt hjulskifte är det hög tid nu. Det har stor påverkan på hur snabbt däcken slits – samt för bilens förbrukning.
– Extra tydligt blir det här för den som kör elbil. Tung last och lågt däcktryck är ingen bra kombination för räckvidden, som dessutom redan är försämrad vid låga temperaturer. Med rätt tryck blir det bättre, och kanske kan det leda till att man slipper ett extra laddstopp på vägen till fjällen, säger Per Linder.

En undersökning visar att varannan svensk bilist inte har koll på vad som gäller för mönsterdjupet på däcken. Vinterdäcken måste enligt lag ha minst 3 millimeters mönsterdjup. För sommardäcken, som inte ska sitta på bilen nu, gäller 1,6 millimeter.
– 3 millimeter är vad lagen säger, men vi rekommenderar att man börjar tänka på sitt däckbyte tidigare än så. Att mäta mönsterdjup är enkelt, det kan göras med en mönsterdjupsmätare eller med en tunn linjal. Jag tycker det är en rutin som man ska genomföra innan varje långresa, säger Per Linder.
LÄS MER:

Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter















