Då försvinner 30% av räckvidden i elbilen

Att köra fort äter upp räckvidden i elbilar. Två nya tyska studier hur mycket räckvidden försämras.
– De största räckviddsförlusterna sker främst vid höga hastigheter, säger Charlotte Argue, från Geotab.

De flesta som äger en elbil vet att hastigheten har stor påverkan på energiförbrukningen. Om du kör på motorvägen blir elbilens räckvidd ofta betydligt kortare än vad tillverkaren anger. Kör du däremot i 50–60 km/h kan du sannolikt komma längre än den angivna räckvidden. Men nu har det tyska företaget Instadrive undersökt hur mycket hastigheten faktiskt påverkar elbilens räckvidd. 

Tyskarna använde sig av den senaste Tesla Model Y som är en av de mest aerodynamiska elbilarna på marknaden. Elbilen kördes på tyska autobahn i hastigheterna 100, 120 och 130 km/h. Utetemperaturen under testet låg på runt 8 grader Celsius och Teslan var utrustad med dubbfria vinterdäck. 

Resultatet från testet visade att förbrukningen ökade mer mellan 120 och 130 km/h än mellan 100 och 120 km/h. Bilens officiella räckvidd är 58 mil, men vid 100 km/h minskade den till 42 mil. Vid 120 km/h blev räckvidden 38 mil, och vid 130 km/h sjönk den ytterligare till 31 mil. Alltså 27 mil sämre än den angivna WLTP-räckvidden. 

Geotab, ett tyskt företag som analyserat över tre miljoner elbilsresor, visar också tydligt hur räckvidden påverkas av ökad hastighet. De lyfter fram ett exempel med en större elbil utrustad med ett 65 kWh-batteri. Vid en hastighet på 80 km/h har bilen en kvarvarande räckvidd på 23 mil. Ökas hastigheten till 97 km/h minskar räckvidden till 19 mil och vid 128 km/h är den nere på endast 14 mil.
– Att köra bara 16 till 24 km/h långsammare kan öka räckvidden med mer än 20 procent, beroende på elbil, säger Charlotte Argue, från Geotab.

Förra veckan rapporterade vi på Carup om att var fjärde elbilsägare i Norge kör med avstängd AC för att spara el. Tyskarna undersökte även exakt hur mycket luftkonditioneringen påverkar räckvidden och fick fram intressanta resultat.
– Förare är ovilliga att slå på luftkonditioneringen i varmt väder. Men våra data visar att de största räckviddsförlusterna sker främst vid höga hastigheter, säger Argue. 

Norska elbilsägare svettas extra mycket under sommaren för att spara el. En ny studie visar att var fjärde elbilsägare i Norge kör med avstängd AC.

Att köra med luftkonditioneringen på i en elbil påverkar förbrukningen till viss del. Denna ökade förbrukning märks framför allt vid långsam körning under varma sommardagar. Men det som har allra störst påverkan på räckvidden är hastigheten du kör i.
– Moderna elbilar har allt större batterier och kan enkelt klara de flesta vardagliga resor på en enda laddning, säger Charlotte Argue.
– Ändå är räckvidden, oavsett om det gäller elbilar eller bil med förbränningsmotor, fortfarande ett dynamiskt värde. Det beror alltid på temperaturen, resa, trafiken och naturligtvis körstilen, avslutar hon.
LÄS MER:


Dela med dig av Carup

Senaste nytt