Batterigarantin är plötsligt inte mycket värd om du har oturen att få ett batteri med ett tillverkningsfel som drabbat 10 000-tals bilar. Smällen för biltillverkarna är så stor att de försöker ducka att ta fullt ansvar. Jaguars och Audis agerande mot kunder som ofta betalat en miljon för sina elbilar är skamligt.
DETTA ÄR EN KRÖNIKA – ÅSIKTERNA ÄR SKRIBENTENS EGNA. När felen blir så stora att de kostar biltillverkarna miljarder blir det stora problem. Att ta fullt ansvar är så dyrt för biltillverkarna att de försöker ducka batterigarantin. Det visar de senaste fallen med Jaguar och Audi som haft oturen att köpa in 10 000-tals elbilsbatterier med tillverkningsfel. Istället för att byta batterier försöker de lösa hårdvarufel med mjukvara. En omöjlig ekvation.
Både Jaguar I-pace och Audi e-tron 55 har i vissa versioner batterier från LG Chem som kan drabbas av självurladdning, överhettas och i värsta fall börja brinna. Enligt batteriforskare jag intervjuat kan det bero på vikta prismatiska celler som kortsluter plus- och minuspolen. Jaguar har återköpt alla drabbade bilar i USA. Men europeiska ägare åtnjuter inte samma starka konsumentskydd och tvingas köra vidare. Audi tycks ha fått ett liknande fel på halsen. På ett helt år har de inte kommit upp med en godtagbar lösning. Att byta alla batterier kan kosta 15 miljarder eller mer. Ägarna har hittills fått vidare i bilar med brandfarliga batterier.
![](https://carup.se/wp-content/uploads/2025/02/jaguar_ipace_brand-1024x576.webp)
![](https://carup.se/wp-content/uploads/2025/01/audi_etron_brandrisk-ny-1024x576.webp)
Jag har själv en Audi e-tron som jag köpte begagnad. Jag litade blint på Audis goda rykte och garantier när jag köpte bilen. Jag kollade i ärlighetens inte ens om den hade blivit återkallad för batterifel. Det var ren tur att jag råkade köpa rätt bil med ett batteri som inte drabbats av tillverkningfelet. Andra svenska ägare har inte haft samma tur och sitter nu med svarte petter.
Flera ägare har hört av sig till mig och är förtvivlade över en elbil där de ständigt oroar sig för brandrisk. Den får heller inte att ladda fullt för långresor och den är svår att sälja till korrekt marknadsvärde. Audi bara dröjer och dröjer med att komma med en lösning. Ett år efter första beskedet vet de inte vad som ska hända med elbilarna.
Ägarna har köpt sina bilar med åtta års batterigaranti, oavsett om de köpte den ny eller begagnad. Men plötsligt verkar den inte mycket värd. Att byta batterierna i 70 000 elbilar skulle kosta Audi 10-15 miljarder kronor. Jaguar struntar i att byta sina batterier i länder med tandlösa konsumentlagar som inte tvingar dem. I USA med bättre konsumentskydd hade de inget val. Det enda rätta är att åtgärda felen på batteriet, om det så är med modulbyten eller om hela batteriet behöver bytas. Me felen är så dyra att biltillverkarna försöker ducka sitt rättmätiga ansvar.
Jag tycker det är ett stort svek mot kunder som ofta har betalat runt en miljon kronor för sin elbil. Det urholkar också trovärdigheten för elbilar. Köparna har varit early adoptera och vågat satsa på den första elbilen från ett bilmärke. Då är det en skam att batterigarantin verkar vara värdelös och att de lämnas i sticket. Visst är tillverkarna också offer för fel hos en underleverantör. Men har de sålt en produkt med farliga fel måste de hålla sina kundlöften och garantier. Även om det kostar miljarder. Ägare ska inte behöva vänta ett år, det är i strid med konsumentköplagen. Jag hoppar verkligen svenska konsumentmyndigheter och klagoinstanser kan agera mot detta framöver.
LÄS MER:
![](https://carup.se/wp-content/uploads/2022/02/Maths-Nilsson-author.jpeg)
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter