Trots alla nya elbilar på bilmässan. Volvos motorleverantör Horse Powertrain visar upp ny motorteknik. Bensinmotor utan tändstift i cylindrarna ska sänka utsläpp och förbrukning.
Volvo Cars knoppade för några år sedan av all sin utveckling och tillverkning av förbränningsmotorer. Numera sköts allt av Horse Powertrain, där även Renault och oljebolaget Aramco förutom Geely delägare. Och de satsar hårt på att ta bensinmotorn in i framtiden.
Den kanske mest spännande nyheten som är i vardande är en tändstiftslös motor. Istället för traditionell insprutning och tändstift använder motorn något som Horse kallar för Turbulent Jet Ignition (TJI). De har utvecklat tekniken i samarbete med oljebolaget Aramco. Även Mahle Powertrain utvecklar en liknande lösning. Maserati har redan lanserat delar av tekniken i sin MC20, och den används i Formel 1.
Det är ett nytt insprutningssystem med förkammare som ska göra underverk för bensinmotorer. Verkningsgraden ska öka och motorerna ska bli renare. Istället för tändstift i varje cylinder finns en förkammare som är kopplad till cylindrarna med små kanaler. Kanalerna sprutar in antänd bränslegas, vilket ska leda till en mer fullständig förbränning. På det här sättet kan en magrare bränsleblandning användas. Horse uppger att motorn ska vara klar för produktion 2029.
Horse visar också flera hybriddrivlinor som ska installeras i befintliga elbilsplattformar. På så vis kan elbilar enklare förses med räckviddsförlängare. Dessutom har de konverterat en tvåliters turbodiesel till vätgasdrift. Motorn uppges ge 94,3 procent bränsleeffektivitet.
LÄS MER:

Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter