Cyklister ska få cykla mot rött – trots regler

Nu ska cyklister få cykla mot rött. Miljöpartiet utmanar lagen i Stockholm. 
– Vi vill skapa en gräddfil för stadens cyklister, säger Lars Strömgren (MP), trafikborgarråd Stockholms stad.

Trots att det sannolikt går stick i stäv mot reglerna tänker Miljöpartiet i Stockholm låta cyklister cykla mot rött. De vill göra det tillåtet att låta cyklister svänga höger vid trafikljus även när det är rött ljus. En grön våg för cyklister ska införas på minst fem cykelstråk. Det betyder att trafikljusen ska programmeras för att ge ihållande grönt ljus för cyklisterna.

– Vi vill skapa en gräddfil för stadens cyklister. Målet är att sänka klimatutsläppen och skapa trevligare gator för stockholmarna. Då behöver vi göra det enklare att välja bort bilen, säger Lars Strömgren (MP), trafikborgarråd Stockholms stad.

Miljöpartiets trafikborgarråd Lars Strömgren tänker låta cyklister cykla mot rött i Stockholm.

Det är redan tillåtet i flera länder, Nederländerna var först 1990. Men i Sverige bryter det sannolikt mot trafikförordningen. Det juridiska läget är dock oklart ännu. Enligt Miljöpartiet uppger Transportstyrelsen att förslaget bryter mot internationella regler, medan Trafikverket gör motsatt bedömning. Nu inför de regeln ändå för att provtrycka lagen. 

– Många rödljus som är till för att styra biltrafiken är egentligen helt meningslösa för cyklister. Högersväng mot rött skulle ge ett jämnare cykelflöde med färre onödiga stopp. Därför tycker vi att det är motiverat att utmana lagen, säger Lars Strömgren.

Stockholm har redan utmanat lagen tidigare. Cykling mot enkelriktat är idag tillåtet på stadens gator, efter en långdragen fajt med länsstyrelsen och Transportstyrelsen.
– Jag vill göra Stockholm till en grön promenadstad och Europas främsta cykelstad. Jag är beredd att brottas med både bakåtsträvande borgare och mossiga myndigheter, säger Lars Strömgren.

Cyklisterna är prioriterade i Stockholm. Nu utvidgas även den rullande cykeljouren som tar bort hinder på cykelbanor och trottoarer. För att snabbare kunna åtgärda störningar för cyklister utvidgar Stockholm även sin rullande cykeljour, som jobbar med att identifiera hinder på cykelbanor och trottoarer.
– Det betyder att vi fortare kan sopa upp krossat glas, rensa bort hala löv eller laga enklare potthål. Därmed blir det säkrare att både cykla och promenera i Stockholm.
LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt