Tesla rekryterar nya underleverantörer för att försöka sänka kostnaden för sina batterier genom ny superteknik. Genom att använda revolutionerande torr elektrodbeläggning får de nya batterierna högre energitäthet och ändå bli billigare.
Tesla kan rulla ut sitt nya 4680-batteri i stor skala när Cybertruck börjar tillverkas senare i år. Nu rapporterar Reuters och Autonews att Tesla rekryterar nya underleverantörer för att öka sin produktion av de nya större battericellerna.
Genom att att använda en banbrytande process med torrelektrodbeläggning ska Tesla göra batterier som har högre energitäthet, samtidigt som fabrikerna kan göras effektivare och mindre energislukande.
Den nya torra elektrodbeläggningarna i 4680-batterierna gör att ett komplicerat steg med en våt kemisk process vid tillverkningen av elektrodfolie kan tas bort. Dessutom behöver inga giftiga lösningsmedel användas. De nya battericellerna är 5,5 gånger större än dagens 2170-celler och på plats i batteripacket ska de ge 16 procent längre räckvidd givet samma totala storlek och vikt.
Autonews uppger nu att Tesla rekryterat nya materialleverantörer i Kina och Korea för att skala upp produktionen av 4680-cellerna, som sannolikt ska sitta i nya Tesla Cybertruck. Tesla har skrivit avtal med Ningbo Ronbay New Energy i och Suzhou Dongshan Precision Manufacturing, uppger Reuters källor i USA.
Tesla hoppas genom att lyckas fullt ut med sina 4680-batterier att få ett övertag som kan göra att de har möjlighet att nå målet om att producera 20 miljoner bilar år 2030.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter