Den är döpt efter en liten spansk bergsby. Men i själva verket tillverkas Cupra Tavascan i Kina och är en ny elektrisk SUV. Med dubbla elmotorer har Tavascan 340 hästkrafter och ett eldigare formspråk än Volkswagen ID.4 som den delar teknik med.
Cupra är det relativt nya bilmärket som knoppats av från Seat och vill vara fräckare och ungdomligare än Seat. Nu presenterar Cupra sin andra elbil efter Cupra Born. Cupra Tavascan är baserad på samma plattform som Volkswagen ID.4. Bilen kommer med 286 hästkrafter i bakhjulsdrivet utförande och 340 hästkrafter med fyrhjulsdrift.
Cupra Tavascan VZ accelererar från 0 till 100 km/h på 5,6 sekunder. Bilen har samma batteri som Volkswagen ID.4, men tack vara en halare coupékaross är räckvidden upp ill 55 mil.
Bilen är designad hos Cupra i Barcelona, och kommer att tillverkas i Kina vid Volkswagen-koncernens Anhui-fabrik. Det blir nu allt vanligare att bilar utvecklas i Europa och tillverkas i Kina. De första bilarna lanseras under 2024 och Cupras mål är att sälja 70 000 bilar per år. De har även sagt att bilen ska lanseras i USA. En aning överdrivet pratar Cupra om att de har återuppfunnit elektrifieringen när de skapat ännu en variant på MEB.
– 2019 hade vi en vision om att återuppfinna elektrifieringen: med Cupra Tavascan ville vi visa världen att det inte bara är en elbil som följer förändringen, utan en elbil som skapar den. Den gången var det kanske bara en dröm. Nu med Cupra Tavascan blir vår dröm verklighet, säger Seats och Cupras vd Wayne Griffiths.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter