Polestar och Citroën har slutit fred efter det infekterade logobråket. Nu kan Polestar börja sälja bilar i Frankrike efter att ha varit portade.
Under mer än ett år har Polestar och Citroën haft en juridisk strid om Polestars logotyp. Citroën stämde Polestar för att de tyckte att loggan var för lik Citroëns klassiska pilar. Citroën vann i fransk domstol, vilket gjorde att Polestar fick betala 150 000 euro i skadestånd och inte kunde lanseras i Frankrike.
Striden var på väg att gå vidare till företagsdomstolen i Bryssel, men nu har Polestar och Citroën kommit överens och rättsprocesserna har blåsts av.
– Citroën och Polestar har nått en uppgörelse och kommer att dra tillbaka alla rättsliga processer mot varandra. Båda parter kom fram till att avsluta alla pågående globala rättsliga processer i godo och samtycker till att acceptera den andra partens användning och registrering av deras respektive logotyper, uppger Polestar till Di.
Nu kan Polestar börja sälja bilar i Frankrike, vilket kan bli ett viktigt tillskott för elbilstillverkaren. Polestar har gått in på sex nya marknader i år och finns nu i 25 länder.
– Vi adderar nya marknader om de bedöms vara kommersiellt gångbara och om de stöttar våra tillväxtplaner. Den här utvecklingen öppnar dörren för Polestar att kunna bedriva verksamhet i Frankrike någon gång i framtiden, uppger Polestar till Di.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter